"Δε ζυγιάζω, δε μετρώ, δε βολεύομαι. Ακολουθώ το βαθύ μου χτυποκάρδι". Νίκος Καζαντζάκης
Κυριακή 12 Σεπτεμβρίου 2021
Φωτογραφικός περίπατος στα Αναφιώτικα!
Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου 2021
Ταξιδεύοντας στην Αθήνα της δεκαετίας του "70.H νέα εποχή για τους νέους της πρωτεύουσας. οι Χίπις.
To ταξίδι συνεχίζεται σε μια δεκαετία με αρκετές αναταραχές σ' όλους τους τομείς της κοινωνίας, με γεγονότα που διαφοροποίησαν γενικότερα την κατάσταση.Αργότερα θα αναφερθώ σε κάποια απ' αυτά.
Στο παρόν κείμενο επέλεξα να παρουσιάσω την εικόνα των νεολαίας στη δεκαετία του '70.
Σε όλες τις γενιές και σε κάθε κοινωνία οι νέοι είναι αυτοί που βλέπουν και αντιμετωπίζουν με διαφορετική άποψη τις καταστάσεις, είναι οι πιο τολμηροί, είναι το ζωηρό ύφος της ηλικίας. Το ίδιο συνέβαινε και τότε. Όμως επειδή η νέα γενιά εκείνης της εποχής φύονταν μέσα από δύσκολες κοινωνικές συνθήκες δεν ήταν παράλογο η επαναστατικότητα από την οποία χαρακτηρίζονταν. Μαζί μ' αυτό το χαρακτηριστικό συνδέθηκε και η έντονη ξενομανία με αποτέλεσμα να λειτουργούν ελαφρώς με μιμητισμό προς τους ξένους που έμοιαζαν προοδευτικότεροι στον τρόπο της εμφάνισης, στο στυλ.
Τα κορίτσια άρχισαν να φορούν μίνι κι οι μεγαλύτεροι που ήταν αρκετά συντηρητικοί τις χαρακτήριζαν πολλές φορές ως γυναίκες ελαφριών ηθών..Διαμαρτύρονταν γράφουν πολλά άρθρα της εποχής για την αναίδειά τους...Στο αρχείο μιας θείας μου είχα διαβάσει ένα άρθρο από κάποιο περιοδικό που φιλοξενούσε επιστολές αναγνωστών. Κάποιος αναγνώστης λοιπόν έγραφε για το δράμα των ταξιδιωτών που ήταν υποχρεωμένοι να βλέπουν τα νεαρά κορίτσια που ήταν απέναντί τους, με τα σούπερ μίνι και το ένα σκέλος επί του άλλου.
Για να είμαι αντικειμενική όμως, ευτυχώς που υπήρχαν άνθρωποι οι οποίοι υποστήριζαν πως η ηθική και οι αξίες ενός χαρακτήρα δεν είναι σωστό να ταυτίζονται με την εξωτερική εμφάνιση, κυρίως στη νεαρή ηλικία. Γι΄αυτό κι υπάρχουν πολλές φωτογραφίες της δεκαετίας, αρκετά περιοδικά (διαθέτω και στη συλλογή μου) που παρουσίαζαν τη μόδα με τα όμορφα σχέδια ρούχων τα οποία ήθελαν να φαίνονται τα πόδια.
Τα στοιχεία από διάφορα βιβλία και περιοδικά της εποχής δένουν με όσα μου έχουν αφηγηθεί μεγαλύτεροι που θυμούνται τη δεκαετία του ΄70 ως φοιτητές, μαθητές ή εργαζόμενοι. Τα μίνι λοιπόν στον γυναικείο πληθυσμό, τα γένια, τα μακριά μαλλιά, τα μουστάκια, οι φαβορίτες όπως προέγραψα, μαζί με το ότι άρχισαν να συχνάζουν στο Κολωνάκι ήταν λόγοι που δημιούργησαν μεγάλη έμπνευση στους ευθυμογράφους και φυσικά στον ανεπανάληπτο Δημήτρη Ψαθά. Ένα από τα χρονογραφήματά του που δημιουργήθηκε το καλοκαίρι του 1970 γράφει εκτός των άλλων "Σε θαύμασα, λοιπόν καλέ μου νέε, όταν τις μεταμεσονύκτιες ώρες έτυχε να ξεπέσω εκεί, σ' ένα από τα κοσμοβριθή ζαχαροπλαστεία του Κολωνακίου, όπου κατέφθασες κι εσύ με την παρέα σου, με την μαλλούρα σου, με την γενειάδα σου, με τα μουστάκια σου, πλήρης τριχών εκτός της κεφαλής προφανώς...εντός!Και λέω "προφανώς", γιατί είχες την καλοσύνη να δώσεις πέραν των άλλων, κι ένα χαριτωμένο δείγμα της εσωτερικής σου τριχοφυίας". Τις κοπέλες τις αποκαλούσε " χιππιφέρνουσες".
Οι νέοι χαρακτηρίζονταν κι από μια απάθεια για τους γύρω, από έναν τρόπο επανάστασης όχι αρεστό..Κάθονταν σχεδόν ξαπλωμένοι στα καθίσματα των καφενείων με τα πόδια επάνω στην απέναντι καρέκλα, βγάζοντας τα παπούτσια, κουνώντας τα δάκτυλα προκλητικά κτλπ. Όμως αυτή ήταν η μερίδα των νέων όπου ανήκαν στην αστική τάξη την οποία κατηγορούσαν. Διαφορετικά που να έβρισκαν τα χρήματα για να αράζουν σε ακριβά μαγαζιά, όπως αναρωτιούνται πολλοί.
Πάντως υπήρχαν και πολλοί νέοι που σπούδαζαν δουλεύοντας, που ζούσαν κυριολεκτικά με στερήσεις, μέσα από τις οποίες προόδευσαν.
...και έτσι ξαφνικά ήρθαν οι Χίπις!
Ως γνωστόν ο Χιπισμός ήταν ένα κίνημα νέων στην Αμερική αλλά και στην Ευρώπη όπου πίστευε με έναν δικό του ξεχωριστό τρόπο, στο νόημα της ύπαρξης και τον ρυθμό του Σύμπαντος. Η πλειονότητα της κοινωνίας μας είχε έντονες αντιδράσεις γι' αυτό το κίνημα και βέβαια δεν ήθελαν ούτε να τους βλέπουν, μα ούτε και να τους ακούνε τους Χίπις αφού πίστευαν ότι θα ήταν η αιτία πολλών κακών για τα παιδιά τους. Μια μέρα όμως η ΑΘήνα αναστατώθηκε από μια είδηση που ήθελε στα Μάταλα της Κρήτης να γίνονται το καταφύγιο για τα μέλη του κινήματος. Το τι γινόταν στα καφενεία, στα σπίτια, όπου υπήρχαν άνθρωποι δεν λέγεται. Οι Χίπις που σίγουρα είχαν πληροφορηθεί τα σχετικά για την κοινωνία, δεν πτοήθηκαν και επέλεξαν τα Μάταλα για να πραγματοποιήσουν το πρώτο τους συνέδριο με διεθνή εμβέλεια.
Προσωπικά το ύφος των Χίπις απ' όσα έχω διαβάσει, απ' όσα μου έχουν αφηγηθεί, απ' όσα έχω δει μου αρέσει...Αυτή η ιδιαιτερότητα κρύβει αυθεντία σε αντίθεση με την καθώς πρέπει κοινωνία που βυθίζονταν ανέκαθεν στην υποκρισία.
Για την ιστορία, τα Μάταλα ξανάρθαν στην επικαιρότητα πριν δέκα χρόνια με αφορμή ένα βιβλίο της Γερμανίας που εκδόθηκε σχετικά..
Το βιβλίο Mythos Matala / The Myth of Matala [Balistier Verlag, Mähringen 2011] του Arn Strohmeyer, ο οποίος γεννήθηκε στο Βερολίνο το 1942 κι είχε επισκεφθεί τα Μάταλα το 1967. Έτσι σκέφθηκε και αποφάσισε τη συνεργασία με τον εκδότη Thomas Balistier (λάτρης κι ο ίδιος της Ελλάδας, της Κρήτης) κι έτσι δημιούργησαν ένα δίγλωσσο λεύκωμα με φωτογραφικό υλικό της δεκαετίας '60- '70 από εκείνη την λατρεμένη παραλία του Λιβυκού Πελάγους.
Υ.Σ Οι φωτογραφίες με τα λουλούδια προέρχονται απο διαδικτυακή πηγή και οι φωτογραφίες των Χίπις από το αρχείο συγγενικού μου προσώπου (υπάρχουν και στο διαδίκτυο).
Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2021
Ταξιδεύοντας στην Αθήνα της δεκαετίας του '70 (αυτοκίνητα και οικόπεδα).
Όπως λένε πολίτες που ήταν σε ηλικία να θυμούνται, σύμφωνα με βιβλία και διάφορα συγγράμματα, από τις αρχές της ως άνω δεκαετίας, η εμφάνιση των αυτοκινήτων στην πόλη γινόταν ολοένα και πιο έντονη, ο αριθμός τους αυξανόταν αλματωδώς και πολλοί ήταν αυτοί που έλεγαν, πως η πόλη θα πνιγεί απ' τα αμάξια.Στους δρόμους, κυρίως στους κεντρικούς, η κίνηση ήταν μεγάλη και τα κορναρίσματα έμοιαζαν καταστροφικά για την ατμόσφαιρα..Η αλήθεια είναι ότι σύμφωνα με τα αποτελέσματα των σχετικών στατιστικών, ερχόταν η επιβεβαίωση των λόγων των πολιτών.
Η τότε κυβέρνηση για να βοηθήσει στη λύση του προβλήματος έβαζε στα σχέδια τα οποία πραγματοποιούσε, νέους δρόμους.Επίσης προχωρούσε στην αποπεράτωση του δρόμου Κορίνθου-Πάτρας και σύμφωνα με στοιχεία της εποχής είχε διατεθεί το χρηματικό ποσόν των 550.000.000 δραχμών, το έτος 1969. Από ειδικούς μετά από χρόνια ειπώθηκε ότι το έργο είχε σχεδιαστεί με λάθη που δεν λύθηκαν ποτέ..Δεν είμαι ειδική γι' αυτό και δεν μπορώ να το κρίνω.Άλλωστε σκοπός του ταξιδιού αυτού...είναι η παρουσίαση εκείνης της εποχής κι όχι οι αφορισμοί ή οι έπαινοι.
Σχετικά με τον αριθμό των αυτοκινήτων, σύμφωνα με γραπτές πηγές το 1954 όλα τα αυτοκίνητα (επιβατηγά, λεωφορεία,φορτηγά) στην Ελλάδα ήταν 39.346 και το 1970 έφταναν τα 300.000.
Επίσης, δελεαστικές ήταν οι ευκαιρίες για την απόκτηση πολυκατοικίας ή για το χτίσιμο αυτής, σε περιοχές όπως η Νέα Σμύρνη, το Παλαιό Φάληρο, η Αγία Παρασκευή, η περιοχή Γύζη (Γκύζη) όπου οι γραφικές μονοκατοικίες με τους κήπους μοσχοβολούσαν κι ανθούσαν.Οι κατασκευαστές θησαύρισαν τότε μέσω του δικαιώματος του τραγικού και καταστροφικού νόμου της αντιπαροχής, όπου δίνοντας το οικόπεδο ο ιδιοκτήτης θα αποκτούσε μεγάλο διαμέρισμα και κάποια άλλα για εισόδημα. Η μανία της ιδιοκτησίας αλλά ταυτόχρονα και της μελλοντικής εξασφάλισης ήταν η απόλυτη καταστροφή της ομορφιά της Αθήνας (και άλλων πόλεων βέβαια), η κατάλυση ενός μεγάλου τμήματος της ποιότητας της ζωής, η καταπάτηση της ελευθερίας του ατόμου..Όλα στον βωμό του χρήματος..Κοιτώντας γκραβούρες ή φωτογραφίες εκείνης της εποχής μπορεί κανείς εύκολα να συνειδητοποιήσει το λάθος που δεν διορθώνεται.. Πως να συγκριθεί η ζωή στη μονοκατοικία με τον κήπο και τα παιδιά να παίζουν, τους μεγάλους να κουβεντιάζουν με τους γείτονες με τα τσιμεντένια άχαρα κατασκευάσματα;Και τι κέρδισαν με τα παραπάνω χρήματα ή σπίτια οι άνθρωποι;Θαρρείς και παίρνουμε μαζί μας κάτι;
O έρωτας του χρήματος και της ιδιοκτησίας δεν είναι κάτι άλλο από την καταστροφή μας.
Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου 2021
Δυο νέα ποιήματα του φθινοπώρου.
Χωρίς αμφισβήτηση όλες οι εποχές του έτους αποτελούν πηγή έμπνευσης, εσωτερικών αποκαλύψεων, πλοκής συναισθημάτων.
Έτσι συμβαίνει και με το φθινόπωρο που αποτελεί τη μετάβαση από το καλοκαίρι προς τον χειμώνα, από τις διακοπές, στη δουλειά, από το κλείσιμο των σχολείων στο άνοιγμα, όπως επίσης στην έναρξη του εκκλησιαστικού και εκπαιδευτικού έτους...οιωνοί αναγέννησης! Είναι το χρονικό διάστημα που η φύση περνά από την ξηρασία στην ποτιστική κατάσταση, που όλο το σύμπαν θα έλεγε κανείς ότι επαναπροσδιορίζεται.
Προσωπικά κάθε φθινόπωρο νιώθω πως γεννιέμαι ξανά μέσα απ' όλο αυτό το ιδιαίτερο στοιχείο που παράγει η φύση με το πρώτο δροσερό αεράκι , με το τρελό κυνηγητό που παίζουν τα σύννεφα.
Έτσι και τώρα προέκυψαν δυο ποιήματα τα οποία παρουσιάζω από αυτή τη σελίδα.
Φθινοπωρινά ταξίδια
Όταν πέφτουν τα φύλλα
τα κλωνάρια γυμνά
δέρνονται στων ανέμων
τα δροσερά χέρια.
Η γη βάφεται
με μυριάδες αποχρώσεις
κι ο κόσμος χορεύει
μαζί τους καθώς στροβιλίζονται.
Αναστέλλονται οι αγάπες
που λούζονταν κάτω απ' τον ήλιο,
μα ανοίγουν οι αγκαλιές
για έρωτες που ανεξίτηλοι μένουν
στης καρδιάς, στου κορμιού,
τις μυστικές διαδρομές.
Όταν πέφτουν τα φύλλα
μια γόνδολα περιμένει
για ρεμβώδη ταξίδια
στη θάλασσα που σχηματίζουν
οι πρώτες βροχές.
Σύννεφα και χρώματα
Σύννεφα τρέχουν στον ουράνιο θόλο
άλλα χαριτωμένα κι άλλα απειλητικά.
Χρώματα απ' της μαγικής τούτης
εποχής, τη συλλογή που οι αέρηδες
ανακατεύουν.
Γκρίζα ανοιχτόχρωμα, άλλοτε σκουρόχρωμα
σαν τους ανθρώπους που προσπαθούν συνεχώς
να προλάβουν, όσα δεν σημαίνουν "ζωή'.
Πορτοκαλί μόλις που χαράζει
άσπρα λαμπερά τη μέρα,
σαν εκείνες τις ψυχές
που τρέφουν την ελπίδα
και φωλιά πλέκουν για την αγάπη.
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Ανδραβίδα του νομού Ηλείας. Στην Πάτρα σε ιδιωτική σχολή σπούδασα Προγραμματισμό Η/Υ και Γραμματειακή Υποστήριξη. Ακολούθησα την στρατιωτική επαγγελματική πορεία και υπηρέτησα για είκοσι επτά χρόνια στον Στρατό Ξηράς, στο Υγειονομικό Σώμα. Παρακολούθησα μαθήματα στο τμήμα του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού στο ΕΑΠ απ' όπου αναγκάστηκα να διακόψω τη φοίτηση για πρακτικούς λόγους. Εδώ και είκοσι χρόνια παρακολουθώ σεμινάρια στον τομέα της ψυχολογίας καθώς και σε αντικείμενα ιστορίας - πολιτισμού. Είμαι μέλος σε έγκριτους πολιτιστικούς και λογοτεχνικούς φορείς. Ένα μεγάλο μέρος της ζωής μου είναι αφιερωμένο στον εθελοντισμό στον πολιτιστικό και ανθρωπιστικό φορέα.Ο γραπτός λόγος αποτελεί μια μεγάλη αγάπη από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Πάνω από είκοσι χρόνια δημοσιεύονται κείμενά μου, επιστολές, ποιήματά μου στον έντυπο και στον διαδικτυακό τύπο. Το 2014 ήρθε η πρώτη μου τιμητική διάκριση με το Α βραβείο μελοποιημένης ποίησης και έως σήμερα ακολούθησαν αρκετές ακόμη. Έχω συμμετάσχει σε αρκετές ανθολογίες και περιοδικά. Στις αρχές του έτους κυκλοφόρησε η πρώτη μου ποιητική συλλογή "Ανατολή Ψυχής" από τις εκδόσεις ΚΕΦΑΛΟΣ.
Υ.Σ Όλα τα κείμενα ή ποιήματα που παρουσιάζω αποτελούν προϊόντα πνευματικής ιδιοκτησίας και προστατεύονται από τη σχετική νομοθεσία.Επιτρέπεται η αναδημοσίευση με αναφορά βέβαια στο όνομά μου,ως δημιουργού.
Σημ. Φωτογραφίες από τον μαγευτικό φθινοπωρινό Καναδά.
Κυριακή 5 Σεπτεμβρίου 2021
Ταξιδεύοντας στην Αθήνα της δεκαετίας του "70.Άνοιξη 1970.
Μετά το πραξικόπημα του 1967,ο Μίκης Θεοδωράκης είχε συλληφθεί το 1968, είχε αφεθεί ελεύθερος και ύστερα από λίγο καιρό τον συνέλαβαν πάλι (Αύγουστος του 1968).Ο τόπος τιμωρίας του ήταν ο Ωρωπός όπου το κελί αυτές τις μέρες είχαν την ευκαιρία να το επισκεφθούν οι πολίτες. Σ' αυτό το αφιέρωμα δεν κρίνω από καμία πλευρά τα πολιτικά φρονήματα. Οι γενιές εκείνες είχαν ιδανικά για τα οποία αγωνίζονταν και η γράφουσα ως άτομο δεν διακρίνεται από φανατισμό για τίποτα, από κάθε άνθρωπο και ρεύμα κρατά αυτά που αρμόζουν στις αρχές της.
Στις 14 Απριλίου του 1970 η απελευθέρωση του ως άνω κρατούμενου ήταν το μεγάλο θέμα στον τύπο όπου τα πρωτοσέλιδα έγραφαν "Σε νοσοκομείο των Παρισίων ο Μίκης Θεοδωράκης".Η αλήθεια είναι ότι το γεγονός της απελευθέρωσης και η ανάγκη μεταφοράς του στο νοσοκομείο "Σωτηρία" λόγω της φυματίωσης (πολλοί κρατούμενοι έπασχαν από αυτή την ασθένεια), ήταν κάτι που είχε συγκινήσει τη Γαλλία αλλά και την Ευρώπη.
Στο αεροδρόμιο του Παρισίου τον περίμεναν πλήθος Ελλήνων και ξένων δημοσιογράφων αλλά και η Μελίνα Μερκούρη, την οποία χαιρέτισε φιλώντας της και τα μάτια της πλημμύρισαν από δάκρυα. Στην συνέχεια ο Μίκης Θεοδωράκης οδηγήθηκε σε νοσοκομείο της πόλης. Ο ίδιος έλεγε " Δεν έχω ακόμη πλήρη συνείδηση της ελευθερίας μου"..μετά από δύο χρόνια και έξι μήνες σχεδόν φυλακισμένος.
1970 Ματαίωση της τρίτης πτήσης για τη Σελήνη
Εκτός του θέματος της αποφυλάκισης του μοναδικού μουσικοσυνθέτη μας που συζητούσε ο κόσμος, το 1970, ματαιώθηκε η τρίτη πτήση για τη Σελήνη, γιατί μια έκτακτη βλάβη στο διαστημόπλοιο θα έβαζε σε κίνδυνο τη ζωή των αστροναυτών.
Επίσης η κοινωνία βρισκόταν σε αναμμένα κάρβουνα όπως λέμε όταν υπάρχει αγωνία, καθόσον είχαν μια ελπίδα στην Έκθεση Επιτροπής Δικαιωμάτων, που είχε συνταχθεί με εντολή του Συμβουλίου της Ευρώπης, με σκοπό την σύντομη αποκατάσταση της Δημοκρατίας.
Ακόμη ένα θέμα της χρονιάς ήταν η αργοπορία των εγκαινίων της Εθνικής Πινακοθήκης που είχε επιβλέψει ο Μαρίνος Καλλιγάς. Η αργοπορία οφείλονταν στον θάνατο του υφυπουργού Προεδρίας Κ.Βοβολίνη.
Ανοιξιάτικες εκδηλώσεις.
Στην περιοχή της Νέας Σμύρνης υπό τη φροντίδα του Δήμου πραγματοποιήθηκαν πολιτιστικές εκδηλώσεις για την υποδοχή της άνοιξης με γιορτή κρασιού, αρματοδρομίες,παρουσίαση χορευτικών συγκροτημάτων και διάφορα άλλα.
Υ.Σ Οι φωτογραφίες προέρχονται από διαδικτυακή πηγή δίχως πνευματικά δικαιώματα.
Πέμπτη 2 Σεπτεμβρίου 2021
H "Ανατολή Ψυχής" στην Ανδραβίδα, το χρονικό!
Η "Ανατολή Ψυχής" στην Ανδραβίδα.
Ο Αύγουστος είναι ο μήνας που οι πολιτιστικές εκδηλώσεις, τα παραδοσιακά δρώμενα κυριαρχούν στον Ελλαδικό χώρο καθόσον αποτελεί τον μήνα των διακοπών, τη χρονική περίοδο που κάθε γωνιά της χώρας μας πλημμυρίζει από μικρούς και μεγάλους. Πριν την εποχή του ιού τα πανηγύρια , κάτι μοναδικό στον κόσμο, ξεκινούσαν με το ηλιοβασίλεμα και τελείωναν με την ανατολή. Αυτός ο Αύγουστος ήταν με προληπτικά μέτρα μεν, καλύτερος από τον προηγούμενο δε..
Σάββατο 7 Αυγούστου 2021
Γυναικοκτονίες, το τραγικό φαινόμενο της εποχής.
Παρακολουθώντας τα κοινωνικά γεγονότα του τελευταίου καιρού,διαπιστώνουμε με βαθιά πικρία την δολοφονία γυναικών απ' τους συζύγους ή συντρόφους, νυν ή τέως. Η αλήθεια είναι ότι κι αυτού του είδους τα εγκλήματα γίνονταν ανέκαθεν αλλά τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί, η βία γενικότερα λαμβάνει καθημερινά ασύλληπτες διαστάσεις για τον απλό νου. Με τη δυνατότητα της διαδικτυακής ενημέρωσης τα νέα έρχονται σχεδόν άμεσα κι έτσι δίνουμε μεγαλύτερη σημασία στα τεκταινόμενα σε ελληνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Ίσως η δημοσιότητα να ικανοποιεί τον κάθε νου στον οποίο φύεται η διαστροφή, με την έννοια της αναγνωρισιμότητας.
Με σεβασμό
"Σκόρπιες σκέψεις", Σεπτέμβριος 2024
Οι "Σκόρπιες σκέψεις", θα παρουσιάζονται συγκεντρωτικά κάθε τέλος του μήνα! Δεν πιστεύω στους αλάνθαστους, αλλά σε όσους αποδέχον...
-
Το κείμενο με κάποιες αλλαγές είναι του 2017. 56!!με χαρές και λύπες,αλλά .. με τον ήλιο για πάντα στην ψυχή! Με την καρδιά, στης αιών...
-
Ένα φωτογραφικό ταξίδι στο ιδιαίτερα καλαίσθητο και αρχοντικό Fragos garden studios!!Ένα προσωπικό αφιέρωμα ως τιμή, στον άνθρωπο που αν...
-
Aπόψε σε μια πραγματικά άριστα οργανωμένη τελετή, πραγματοποιήθηκε η απονομή των διακρίσεων του 6ου Ποιητικού Διαγωνισμού, με την ευ...