Το καλοκαίρι πέρασε και το γλυκό φθινόπωρο μας χτύπησε την πόρτα της ψυχής, μ' όλα τα συναισθήματα που δημιουργεί η μετάβαση από την κατάσταση της ανεμελιάς..στην εποχή που οι υποχρεώσεις γενικά είναι αυξημένες.
Σε λίγες ώρες στη Χώρα μας, το σχολικό κουδούνι θα χτυπήσει για την τελετή του αγιασμού!της ευλογίας σύμφωνα με τα έθιμά μας , της νέας σχολικής χρονιάς!θα γεμίσουν πάλι οι γειτονιές με τις φωνές των παιδιών, ό, τι αισιοδοξότερο υπάρχει στον πλανήτη. Πολυποίκιλη εικόνα αύριο, με ιδιαίτερη σημασία για τις τρυφερές φατσούλες του προβληματισμού που έχουν συνήθως, οι μαθητές της πρώτης δημοτικού.Ενθουσιασμένα παιδιά που θα ξαναβρεθούν με τους φίλους και τις φίλες...για να περιγράψουν τα σημάδια των διακοπών.Οι εκπαιδευτικοί σε μια νέα χρονιά με αρκετά προβλήματα, αλλά με την ευχή να τα ξεπεράσουν πρώτα απ'όλα για το καλό των παιδιών.
Το πρόγραμμα των μαθητών είναι δύσκολο αλλά οι αγάπη και η τεράστια υπομονή που απαιτείται, από τους γονείς και τους κηδεμόνες πρέπει να εξομαλύνει κάθε εμπόδιο. Ο ρόλος του σχολείου σημαντικός για την εξέλιξη του ανθρώπου. Η παιδεία στηρίζει τα έθνη. Οι εκπαιδευτικοί με τη συνεργασία των γονιών, πετυχαίνουν καλύτερα το έργο τους. Εξηγούμε στα παιδιά από πολύ μικρά ότι το διάβασμα είναι αυτό που θα τους ανοίξει τους ορίζοντες της εξέλιξης. Δεν είμαστε όλοι οι άνθρωποι πλασμένοι για τον ίδιο σκοπό, αλλά δεν είναι δυνατόν να μην βοηθήσουμε τα παιδιά να εξελιχτούν, σύμφωνα πάντα με τις δυνατότητές τους και τις επιθυμίες τους.
Από την εμπειρία μέσω πολλών σεμιναρίων ψυχολογίας καθώς επίσης και μέσω του εθελοντισμού σε ομάδες παιδιών και οικογενειών..., επισημαίνω κάποια σημεία τα οποία θεωρώ σημαντικά για την ομαλή εξέλιξη της σχολικής χρονιάς, κυρίως στο δημοτικό που ουσιαστικά είναι η βάση της εξέλιξης. Σίγουρα το διάβασμα όπως προείπα είναι βασική υποχρέωση των μαθητών. Στις μικρές κυρίως τάξεις, ελέγχουμε τα παιδιά και όπου παραστεί ανάγκη τα βοηθάμε. Πάντα αφού εξαντλούν τις δικές τους δυνάμεις προσπάθειας. Τα αφήνουμε να αναπτύξουν την κριτική τους και να εκφράσουν τη δική τους γνώμη στις εργασίες τους. Οι δάσκαλοι τη γνώμη του μαθητή τους επιθυμούν και όχι των γονιών ή των κηδεμόνων.
Κεντρικός άξονας για τον κάθε μαθητή, είναι οι σωστές σχέσεις με τους γονείς. Πρέπει το σπίτι να αποτελεί το λιμάνι τους, πρέπει να έχουν το θάρρος να εκμυστηρευτούν στην οικογένειά τους το λάθος τους, ακόμη και τη ζαβολιά που έκαναν. Είναι αδιανόητο να τρέμει ο μαθητής να μαρτυρήσει....το 8 που πήρε στο διαγώνισμα, γιατί θα υποστεί ξυλοδαρμό ή αυστηρή τιμωρία. Με συμβουλές, αστείρευτη υπομονή και παραδείγματα τις πράξεις μας, μπορούν όλα να διορθωθούν. Ας θυμόμαστε όλοι πως τα παιδιά δεν ακούν, βλέπουν...συμβουλή χωρίς εικόνα είναι λίγο άτοπη. Στα χρόνια μας τεράστιο εμπόδιο στην ομαλή εξέλιξη της σχολικής χρονιάς δημιουργεί ο σχολικός εκφοβισμός, η μορφή επιθετικότητας μεταξύ των μαθητών.Γι' αυτό το τεράστιο θέμα που θα αναφερθώ σε άλλο κεφάλαιο, την λύση φέρνει η πρόληψη, η οποία χτίζεται από τις πολύ μικρές ηλικίες. Η συμβουλευτική των γονέων δηλαδή....το μεσημέρι ή το απόγευμα που βρισκόμαστε με τα παιδιά τους περιγράφουμε τη μέρα μας και στη συζήτηση μας περιγράφουν τη δική μας. Τους έχουμε ξεκαθαρίσει πως ότι και να συμβεί στο σχολείο πρέπει να μας εμπιστευτούν και να μας το πουν. Ενισχύουμε την αυτοεκτίμησή τους, το θάρρος τους, τα ταλέντα τους. Τους μιλάμε για την ενσυναίσθηση, έτσι ώστε να μπορούν να νιώσουν τα συναισθήματα του άλλου.Τα μαθαίνουμε να κριτικάρουν αλλά και να ελέγχουν τον ευατό τους.Για κάθε τι που τους λέμε, θέλουν εξήγηση, δεν αφήνουμε καμιά απάντηση ανεξήγητη. Αν απαιτηθεί συμβουλευόμαστε τους ειδικούς, χωρίς προκατάληψη.
Για να πετύχουμε τη σωστή εξέλιξη της κοινωνίας, ας μην ξεχνάμε όπου αντιληφθούμε παιδί κακοποιημένο, σωματικά ή συναισθηματικά, καθώς επίσης παραμελημένο..να μην παραμείνουμε αδιάφοροι.Αν δεν έχουμε κάποιον γνωστό να συμβουλευτούμε ας απευθυνθούμε σε κάποιον φορέα.Αν θέλουμε μπορούμε να σώσουμε παιδιά και οικογένειες.Με τις ευχές μου για μια χαρούμενη σχολική χρονιά.