"Δε ζυγιάζω, δε μετρώ, δε βολεύομαι. Ακολουθώ το βαθύ μου χτυποκάρδι". Νίκος Καζαντζάκης
Παρασκευή 9 Απριλίου 2021
Το μνημείο των Αέρηδων στην Πλάκα.
Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021
Περπατώντας στην Πλάκα.
H Πλάκα είναι ένας τόπος που λατρεύω. Έτσι προέκυψε ένα αφιέρωμα στο οποίο θα παρουσιάσω την ιστορία της μέσα από την ιδιαίτερη ομορφιά της. Μια ομορφιά που πολλοί καλλιτέχνες τραγούδησαν, εικαστικοί απ' όλα τα μέρη του κόσμου την αξιοποίησαν ως πηγή έμπνευσης για τα έργα τους, ιστορικοί ,αρχαιολόγοι,ερευνητές,ξεναγοί την έχουν ζήσει μέσα από τον δικό τους ρόλο. Οι κάτοικοι καθώς και φίλοι αυτών έδωσαν τη δική τους μάχη όταν κάποιες δεκαετίες πριν κινδύνεψε να μετατραπεί σ΄ένα ψυχρό τοπίο οικονομικού κέρδους.
Το αφιέρωμα συμπεριλαμβάνει αρκετά κεφάλαια ώστε να αποτελεί μια πιο ολοκληρωμένη μορφή ταξιδιού γνωρίζοντας την ιστορία των δρόμων, των μνημείων, των κτιρίων, των σχολείων, των μουσείων, των εκκλησιών, των γραφικών ταβερνών.
ανατολικά με την περιοχή των Στύλων του Ολυμπίου Διός και του Ζαππείου
βόρεια με το εμπορικό κέντρο της Αθήνας
δυτικά με το Μοναστηράκι
Οι δρόμοι - περιοχές που την οριοθετούν είναι η Φιλελλήνων, η Αμαλίας, η Διονυσίου Αρεοπαγίτου, ο λόφος του Αρείου Πάγου, η Αρχαία Αγορά, η οδός Αδριανού και η οδός Μητροπόλεως.
Δευτέρα 22 Μαρτίου 2021
25η Μαρτίου, εορτασμός και έθιμα.
Ελ Γκρέκο, Ο Ευαγγελισμός (1595-1600), Museum of Fine Arts, Βουδαπέστη
Η 25η Μαρτίου είναι η μια από τις δυο μεγάλες Εθνικές μας Επετείους με διττό εορταστικό χαρακτήρα, τον εθνικό και τον θρησκευτικό.
Ως προς το Εθνικό μέρος εορτάζουμε την ενθύμηση της Επανάστασης του 1821, του ξεσηκωμού των Προγόνων μας μετά από τέσσερις αιώνες σκλαβιάς, εναντίον του τουρκικού ζυγού.
Στην ουσία οι Έλληνες και οι Φιλέλληνες εορτάζουμε την απελευθέρωση της χώρας,την ανεξαρτησία, την ίδρυση του Ελληνικού Κράτους.
Όπως γνωρίζουμε η Ελληνική Επανάσταση στον διπλωματικό τομέα άναψε στα τέλη του Φεβρουαρίου του 1821 από τον τότε πρίγκηπα Αλέξανδρο Υψηλάντη στη Μολδοβλαχία και σημερινή Ρουμανία, ενώ στην Ελλάδα η δάδα φούντωσε από τον Μοριά και πολύ γρήγορα εξαπλώθηκε στη Στερεά Ελλάδα αλλά και στο υπόλοιπο τμήμα της χώρας.
Αν και σύμφωνα με κάποιες ιστορικές πηγές αποτελεί μύθο το γεγονός της Αγίας Λαύρας,καθόσον δεν υπήρχε η Αγία Λαύρα τότε, εγώ κρατώ την παράδοση με την οποία μεγαλώσαμε αφού δεν ενοχλεί σε κάτι,δεν εμποδίζει το να γίνουμε εμείς καλύτεροι.
Το λάβαρο της Επανάστασης υψώθηκε στην Αγία Λαύρα των Καλαβρύτων (κρυφά βέβαια) από τον μητροπολίτη Παλαιών Πατρών Γερμανό με θάρρος και ανδρεία, με δεδομένη τη θυσία την 25η Μαρτίου 1821 ημερομηνία όπου αποτελεί τον επίσημο εορτασμό.. Έτσι με την παρουσία των προκρίτων και των οπλαρχηγών άρχισε και "επισήμως" ο αγώνας.
Συγκεκριμένα όπως είναι γνωστό μέσα από τις σελίδες της ιστορίας μας:
ήταν μέσα Μαρτίου όταν σημειώθηκαν τοπικές εξεγέρσεις από τον σκλαβωμένο λαό ενάντια του κατακτητή. Για την ακρίβεια στις 21 στα Καλάβρυτα, στις 22 στη Μάνη, στις 23 στην Καλαμάτα και στις 24/25 στην Πάτρα και σ' όλες σχεδόν τις επαρχίες της Πελοποννήσου καθώς και σε άλλες περιοχές (Σάλωνα, Γαλαξίδι, Λιβαδειά, Αταλάντη).
Τον επόμενο μήνα , τον Απρίλιο όταν η φύση άνθιζε σειρά είχαν τα νησιά όπως οι Σπέτσες, τα Ψαρά, η Ύδρα, η Κάσος, η Μύκονος. Ακόμη η Αττική και φυσικά ακολούθησαν κι άλλες περιοχές.
Ο τομέας του νεοελληνικού διαφωτισμού έπαιξε καταλυτικό ρόλο σ΄αυτό το εγχείρημα όπου ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους ήταν ο Ρήγας Φεραίος (Βελενστινλής), ο δημιουργός του περίφημου ποιήματος το οποίο μελοποιήθηκε αργότερα "καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή, παρά 40 χρόνια σκλαβιά και φυλακή".
Σάββατο 20 Μαρτίου 2021
H πρώτη Κυριακή της Αγίας Τεσσαρακοστής.
Ξημερώνει Κυριακή!
Η Κυριακή μετά την Καθαρά Δευτέρα, δηλαδή η πρώτη της Σαρακοστής η οποία ονομάζεται
Κυριακή της Ορθοδοξίας.
Η Εκκλησία όρισε τη μέρα αυτή ως ενθύμηση του γεγονότος της αναστήλωσης των ιερών εικόνων, των εικόνων που παρουσιάζουν τα ιερά πρόσωπα, τα Μυστήρια, σκηνές από τα Άγια Πάθη καλ.
Τα γεγονότα.
Στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία κατά τα τέλη του 7ου και στις αρχές του 8ου μ.Χ αιώνα κάποιοι από τους πνευματικούς ανθρώπους, άρχισαν να εκφράζουν τις απόψεις τους για τις εικόνες και την προσκύνηση αυτών που χαρακτήριζαν ως ειδωλολατρική πράξη.
Έτσι αφού πλησίασαν τον αυτοκράτορα κι αυτός συμφώνησε με τη γνώμη τους, επήλθε η απαγόρευση των εικόνων και φυσικά της προσκύνησής τους. Όσοι συμφώνησαν μ' αυτή την ενέργεια έμειναν στην ιστορία ως Εικονομάχοι.
Εικονομάχοι και πολέμιοι της θρησκείας γενικά αλλά και της Ορθοδοξίας υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν.
Οι περισσότεροι έχουμε τις φωτογραφίες των αγαπημένων μας που λείπουν , που έφυγαν (ακόμη και των τετράποδων ή πτηνών που αγαπήσαμε, που συνδεθήκαμε μαζί τους)... και μας θυμίζουν την ύπαρξή τους, μας δίνουν θάρρος και δύναμη.
Για ποιον λόγο, να μην έχουμε τις εικόνες των αγίων προσώπων στις οποίες εναποθέτουμε τις ελπίδες μας ή οι οποίες αποτελούν τον συναισθηματικό δεσμό με το πρόσωπο που μας τις χάρισε ή μας φέρνουν στον νου μια όμορφη ανάμνηση ή αποτελούν το ευχητήριο δώρο των προγόνων μας;
Τον πόλεμο τον σημερινό δεν τον καταλαβαίνω, περιστατικά όπως το πρόσφατο, μου δημιουργεί τεράστια πληγή και ερωτηματικό για το μίσος που εδράζεται στις ψυχές των ανθρώπων προς τα Θεία που δεν τους ενοχλούν ούτε τους εμποδίζουν σε κάτι.
Ως έθιμο σήμερα στους ναούς έχουμε (όταν συμμετέχουμε κι όχι στην παρούσα κατάσταση του ιού..) την περιφορά των εικόνων.
Το δε απολυτίκιο είναι το:
" Την άχραντον εικόνα σου προσκυνούμεν αγαθέ, Αιτούμενοι συγχώρεσιν των πταισμάτων ημών βουλήσει γαρ ηυδόκησας ανελθείν εν τω Σταυρώ ίνα ρύση ους έπλασες εκ της δουλείας του εχθρού όθεν ευχαρίστως βοώμεν χαράς επλήρωσας τα πάντα ο σωτήρ ημών ο παραγενόμενος εις το σώσαι τον κόσμον".
Xρόνια πολλά, χρόνια καλύτερα σε όλους!!!
Υ.Σ Για τους εικονομάχους της εποχής και τους πολέμιους της Ορθοδοξίας , νομίζω ότι άλλα είναι τα αίτια και λανθασμένος ο τρόπος που ξεσπούν. Συνήθως καταπολεμούμε κάτι που μας ενοχλεί , που μας κάνει κακό. Αν ενοχλούν υποκριτές πιστοί ή εκπρόσωποι του Θεού, σ' αυτούς οφείλουμε να εκφραστούμε κι όχι στα Θεία γιατί αυτό δείχνει έλλειψη σεβασμού σε όσους πιστεύουν..
Μέσα από την εμπειρία της ζωής μου θα αναφέρω ότι οι εικόνες που έχω, όπως και η πίστη μου δεν με έχουν εμποδίσει να κάνω παρέα με ανθρώπους όλων των φυλών και θρησκειών, με ανθρώπους που δηλώνουν άθεοι, ούτε να είμαι κοντά στον συνάνθρωπο δίχως να ελέγχω τα πιστεύω του. Βέβαια αν κάποιος εκφράζεται υβριστικά ή ειρωνικά για τα Θεία με στενοχωρεί απίστευτα. Το θλιβερό είναι ότι εκτός των ακραίων περιπτώσεων στις οποίες κρύβονται διάφορα εσωτερικά προβλήματα, αυτοί που βλασφημούν και το θεωρούν ανδρισμό και μαγκιά είναι άνθρωποι που δηλώνουν Χριστιανοί..αλλά ακολουθούν ακόμη και σήμερα αυτό το κάκιστο χαρακτηριστικό της κοινωνίας...και δυστυχώς αρκετοί μυούν και τα παιδιά τους..
Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/897
© SanSimera.gr
***Οι φωτογραφίες των εικόνων προέρχονται από το προφίλ του εξαιρετικού και πολυαγαπημένου μας π. Θεοδόση του Ναού της Γέννησης του Χριστού στου Ψυρρή.
Κυριακή 14 Μαρτίου 2021
Καθαρά Δευτέρα, ένα σύντομο αφιέρωμα.
Σ' όλα τα μέρη ο κόσμος συνηθίζει να συγκεντρώνεται σε εξοχικά μέρη στεριάς ή θάλασσας. Στην Αθήνα η γνωστή τοποθεσία για τα κούλουμα ήταν (και είναι) πέριξ της Ακρόπολης κι ο λόφος Φιλοπάππου. Παλιότερα στήνονταν γλέντια υπό την μουσική πλανόδιων μουσικών και το βραδάκι οι Ρουμελιώτες γαλατάδες χόρευαν λεβέντικο τσάμικο στις στήλες του Ολυμπίου Διός.
Πέμπτη 11 Μαρτίου 2021
1955! η Ομόνοια χωρίς ανθοπωλεία,πενταώροφο κτίριο δίπλα στην Ακρόπολη και άλλα νέα..
Αξίζει να αναφέρω ότι η άνοιξη της εν λόγω χρονιάς ήταν αντίθετη με τις όμορφες κλιματολογικές συνθήκες που μας προετοιμάζουν για την ήπια εποχή της μετάβασης από τον χειμώνα. Ο Μάρτης για όσους τον έζησαν όπως έχει αποτυπωθεί σε διάφορες πηγές έφερε ισχυρές χιονοπτώσεις και έντονο κρύο.
Σχετικά με τα ανθοπωλεία η Ρένα Βλαχοπούλου, η γνωστή ηθοποιός, τραγουδούσε στις επιθεωρήσεις της
" Και τ' ανθοπωλεία σειρά στην πλατεία
τριάντα περίπτερα πλάι,
κι από κάτω μετρό που περνάει"
Τον Απρίλιο έγινε η μετεγκατάσταση των ανθοπωλείων αλλά στους Αθηναίους δεν άρεσε καθόλου αυτή η αλλαγή και έτσι για τους εμπνευστές της και για όσους την πραγματοποίησαν, άσκησαν σκληρή κριτική.
Από τον Τσιφόρο που δεν άφηνε κανένα γεγονός χωρίς να το περιγράψει με τον ξεχωριστό του τρόπο:
"τώρα πια είναι μια πλατεία όπως όλες ο πλατείες που πρέπει να την περνάμε βιαστικοί,χωρίς το δικαίωμα να χαζεύουμε στα πεζοδρόμιά της"
και
" ότι θα βλαστημάνε όσοι υποχρεώνονται ν' ανεβοκατεβαίνουν στα σκαλοπάτια των υπογείων της διαβάσεων"
Μια από τις ειδήσεις που σκόρπισαν θλίψη στην κοινωνία της Αθήνας ήταν αυτή του μεγάλου ταξιδιού του Φλέμιγκ, εφευρέτη της πενικιλίνης χάρη στην οποία σώθηκε όλη η ανθρωπότητα γι' αυτό και ο εκλιπών ανήκει στους ευεργέτες της. Ο Φλέμιγκ ήταν 74 ετών και αιτία της αιώνιας αναχώρησής του ήταν η καρδιακή προσβολή αφήνοντας πίσω του την Ελληνίδα σύζυγό του Αμαλία ηλικίας 43 χρονών. Εκεί που επικρατούσε μια άναρχη θα έλεγε κανείς κατάσταση και έπρεπε να συμμορφωθεί ήταν στον χώρο απέναντι από τον Ιερό Βράχο.
Υπήρχαν κέντρα αγοραίου έρωτα, υπήρχαν έμποροι τσαντών, ξεφύτρωσε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ένα πενταώροφο κτίριο αφού η αστυφιλία απαιτούσε χώρους κατοικίας (η καταστροφή της Αθήνας..πολυκατοικίες, λες και δεν μπορούσαν να είναι έως τρεις ορόφους το πολύ με κάποιο χώρο για πράσινο).Για να είμαι ακριβής το κτίριο ήταν στο πλαϊνό μέρος του θεάτρου του Διονύσου...παρά λίγο να ήταν επάνω στον Παρθενώνα!!!Τόση αναισχυντία..
Σ' αυτό το σημείο αξίζει να γράψω κάποια παραπάνω στοιχεία.
Για την προστασία του χώρου της Ακρόπολη οι αγώνες είχαν προπολεμικές ρίζες αλλά απ' ότι φαίνεται οι αρμόδιοι της εποχής ..άφησαν το κτίριο να προχωρήσει...Ευτυχώς όμως σε καίρια θέση του δήμου Αθηναίων ήταν ο αρχιτέκτονας, πολεοδόμος, λαογράφος,αθηναιολόγος Κώστας Μπίρης (1899-1980), ένας άνθρωπος που έδινε μάχες με όλους εκείνους που κατέστρεφαν την πόλη...Όπως λέγεται είχε βάλει σκοπό του να μην επιτρέψει την καταστροφή γύρω από τον Ιερό Βράχο με βοηθούς του άλλους αρχιτέκτονες αλλά και αρχαιολόγους, όχι όμως τους αρμοδίους του υπουργείου Δημοσίων Έργων!Όπως βλέπουμε για ακόμη μια φορά. η ρίζα του κακού της ασυδοσίας είναι βαθιά...
Ο Μπίρης εκτός από τεχνικές γνώσεις είχε άριστο τρόπο γραφής και διατύπωσης γενικότερα του λόγου καθώς και της τεκμηρίωσης των εγγράφων που ως συντάκτης τους έστελνε στους αρμοδίους προκειμένου να σώσει ότι μπορούσε από την πόλη. Οι εφημερίδες που ήταν φιλικές προς την κυβέρνηση του είχαν κηρύξει τον πόλεμο.Η ΕΣΤΙΑ όμως ήταν δίπλα του.
Από την «Εστία»: "Το απίστευτον σκάνδαλον της πολυκατοικίας των 20 μέτρων, που θα καλύψη την θέαν της Ακροπόλεως ─ καθώς κατήγγειλαν επισήμως η Ανωτάτη Σχολή Αρχιτεκτόνων και το Αρχαιολογικόν Συμβούλιον─ αποσιωπάται επιμελώς από τας κυβερνητικάς εφημερίδας, αφ’ ής επληροφορήθησαν αύται, ότι η άδεια εδόθη κατά διαταγήν του τέως Υπουργού Δημοσίων Έργων, του αποκαλουμένου και “νέου Περικλέους” (σ.σ. Κων/νος Καραμανλής) υπό τον Άγγλων της Κύπρου".
"Και όμως το σκάνδαλον είναι ακόμη μεγαλείτερον από ό,τι είχομεν αρχικώς πιστεύσει. Εν πρώτοις, η έκτασις επί της οποίας κτίζεται είναι χώρος αρχαιολογικός, δεδομένου ότι, καθ’ όλους τους αρχαίους και νεωτέρους συγγραφείς, ευρίσκεται εκεί περίπου το Ωδείον των κλασσικών αθηναϊκών χρόνων, που έπρεπε να έχη ήδη ανασκαφή. Δεύτερον δε, φαίνεται ότι ο “νέος Περικλής”, ο οποίος έδωκε την άδεια να κτισθή ο απαλλοτριωτέος αυτός χώρος ─ και δη με ένα μεγαθήριον, που θα καταστρέψη αισθητικώς το πολυτιμότερον σημείον των Αθηνών ─ την έδωκε χάριν ωρισμένων προσώπων, εγγύτατα προς την Κυβέρνησιν ισταμένων".
"Οφείλει, λοιπόν, να κατονομάση η Κυβέρνησις τον τε ιδιοκτήτην, ως και τους μετ’ αυτού συνεταιρισθέντας, διά την τερατώδη οικοδομήν. Να ανακοινώση δε, διατί εδόθη η άδεια και τι αληθεύει από τα ψιθυριζόμενα, περί του εν Πικερμίω γεύματος!…".
Κλείνω αυτή την αναδρομή με τη δυσκολία μετακίνησης των πολιτών της Αθήνας καθόσον υπήρχε μεγάλο πρόβλημα στις συγκοινωνίες με αποτέλεσμα τον χειμώνα η κατάσταση να είναι πιο δυσχερής, να δυσκολεύονται στις αγορές τους και διάφορα άλλα. Επίσης μια ακαλαίσθητη εικόνα αποτελούσαν οι βιτρίνες των καταστημάτων καθόσον δεν υπήρχαν διακοσμητές αλλά οι καταστηματάρχες δημιουργούσαν το δικό τους διάκοσμο! Αυτή την κατάσταση περιέγραφε σ' ένα χρονογράφημά της, στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ η Ελένη Βλάχου (18 Δεκεμβρίου 1911- 14 Οκτωβρίου 1995) γνωστή εκδότρια , δημοσιογράφος, χρονογράφος στο οποίο πρότεινε να γίνει το ωράριο των καταστημάτων συνεχές, τουλάχιστον για τη χειμερινή περίοδο!! Πόσο μπροστά ήταν!!!
Πηγές αποτελούν διάφορα αποκόμματα εφημερίδων εκείνης της εποχής που ανήκουν στη συλλογή μου.
Στον απόηχο των Ημερών που πέρασαν.
Η Σαρακοστή πέρασε, όπως και η περίοδος της Λαμπρής. Οι λέξεις και οι φράσεις που ακούσαμε μέσα από τους στίχους των ύμνων, αποτελούν καθορι...
-
Το κείμενο με κάποιες αλλαγές είναι του 2017. 56!!με χαρές και λύπες,αλλά .. με τον ήλιο για πάντα στην ψυχή! Με την καρδιά, στης αιών...
-
Ένα φωτογραφικό ταξίδι στο ιδιαίτερα καλαίσθητο και αρχοντικό Fragos garden studios!!Ένα προσωπικό αφιέρωμα ως τιμή, στον άνθρωπο που αν...
-
Aπόψε σε μια πραγματικά άριστα οργανωμένη τελετή, πραγματοποιήθηκε η απονομή των διακρίσεων του 6ου Ποιητικού Διαγωνισμού, με την ευ...