Δευτέρα 10 Μαΐου 2021

H Πλάκα των φυλακών

Συνεχίζοντας την ξενάγηση στην ιστορική και πολυαγαπημένη συνοικία την Πλάκα, που είχα ξεκινήσει πριν την εορτή του Πάσχα θα ολοκληρώσω το θέμα με τα σωφρονιστικά ιδρύματα εκείνης της εποχής..
Για τον Μεντρεσέ οι πληροφορίες υπάρχουν σε προηγούμενο κείμενο.
Όμως δεν ήταν μόνο αυτή η φυλακή στην περιοχή. Υπήρχαν πίσω από την πλατεία του Μοναστηρακίου στον παλιό Στρατώνα όπου αναφέρονται στην ιστορία της πόλης σαν δεύτερες φυλακές. Πριν από αρκετά χρόνια είχε πέσει στα χέρια μου το βιβλίο του Αντώνη Βερβενιώτη "Η Αθήνα του 1900" που σε κάποια σελίδα γράφει "κάθε φορά που περνούσα από εκεί, έβλεπα από τα σιδερόφρακτα παράθυρα ν’ απλώνονται χέρια και ν’ ακούωνται φωνές που προκαλούσαν τον οίκτο των διαβατών». Αυτές οι φυλακές που βρίσκονται δίπλα από την πύλη του Αδριανού ήταν ένα κτίριο με έτος οικοδόμησης το 1780 και κατεδάφισης το 1929 ή το 1932 (βρήκα σε κάποιες πηγές και τις δυο ημερομηνίες). 
Το κτίριο αυτό κατά την εποχή του Όθωνα και πριν να γίνει φυλακή είχε φιλοξενήσει στρατιωτικές βαυαρικές μονάδες κι αργότερα ήταν το σεράι ή σαράι, το παλάτι του Τούρκου διοικητής της Αθήνας , του Χατζή Αλή Χασέκη που σύμφωνα με την ιστορία άσκησε τυραννία προς τους πολίτες από το 1775 έως το 1795.
Κάποιοι αναγνώστες διερωτώνται, αν υπήρχε εγκληματικότητα και παραβατικότητα τότε, ώστε να χρειάζονται οι φυλακές..
Φυσικά και υπήρχε εγκληματικότητα καθώς και ληστείες στην Αθήνα εκείνων των χρόνων.
Ένα από τα εγκλήματα που είχε συγκλονίσει την κοινωνία τότε το κατέγραψε η εφημερίδα "Καιροί" του Πέτρου Κανελλίδη. Στο τέλος του Μάη του 1893 στην οδό Υπερείδου στην Πλάκα, στις έντεκα το βράδυ ένας υπαξιωματικός (επιλοχίας) του υλικού πυροβολικού, τραυμάτισε θανάσιμα με το ξίφος του , τον Ιταλό Γκιουζέπον που ήταν τυπογράφος, για λόγους τιμής...για κάποια γυναίκα δηλαδή. Τον φονιά δεν τον συνέλαβαν αφού κατάφερε να ξεφύγει.

Κοινό χαρακτηριστικό και των δυο φυλακών (Μεντρεσέ και Παλιού Στρατώνα) ήταν ότι ο φυλακισμένοι είχαν οργανωθεί σε ομάδες σύμφωνα με τον τόπο καταγωγής τους,οπλοφορούσαν κρατώντας περίστροφα κι άλλων ειδών όπλα, είχαν μαχαίρια. Τις ομάδες αποτελούσαν Καλαματιανοί,Μανιάτες, Ρουμελιώτες,Αρβανίτες, οι μάγκες ή κουτσαβάκηδες του Ψυρρή.
Μπορεί να ήταν φυλακισμένοι αλλά τίποτα δεν τους σταματούσε απ΄το να καπνίζουν χασίσι, να τραγουδούν,να ονειρεύονται, να παίζουν χαρτιά και ζάρια.
Η κατάσταση δεν ήταν βέβαια απολύτως ομαλή και ειρηνική, οι συμπλοκές μεταξύ τους δεδομένες. Τα όργανα του νόμου όπως έλεγαν του χωροφύλακες που ήταν υπεύθυνοι για την επιτήρησή τους,κάπου - κάπου έστηναν επιχείρηση ανακωχής και ηρεμίας.
Το βέβαιο είναι πως οι φυλακισμένοι μετέτρεπαν τις σκέψεις τους και τις εμπειρίες τους, σε τραγούδια ρεμπέτικης και χασικλίδικης μορφής.

"Ο Καπετανάκης", "Δεν ξανακάνω φυλακή...." αποτελεί τραγούδι που έχει πάρει χορευτική μορφή και αποτελεί επιλογή στα γλέντια (εκτός εποχής ιού) ακόμη και σήμερα. Ένας από τους σκληρότερους διευθυντές των Φυλακών του Στρατώνα ή της Στρατώνας ήταν ο Καπετανάκης που δεν ξεχάστηκε ποτέ από τους φυλακισμένους, οι οποίοι δήλωναν μέσα από τους στίχους την επιθυμία τους να μην ξανακάνουν φυλακή υπό τις διαταγές του...
Ένα άλλο γνωστό τραγούδι της εποχής, όπου το έλεγαν οι κρατούμενοι είναι το παρακάτω και το αντιγράφω από ένα αγαπημένο βιβλίο του Γιάννη Καιροφύλλα "Στην Πλάκας τις ανηφοριές...".

Δεν μου λέτε , δεν μου λέτε,
το χασίσι πού πουλιέται;
Το πουλούν οι Δερβισάδες
στους επάνω μαχαλάδες.

Στο Στρατώνα και στο Ιτς Καλέ
φουμάρουμε το ναργιλέ.
Κι εμείς κι αν τον φουμάρουμε
κανένα δεν πειράζουμε.

Τον καημένο τον Μποχώρη
του την φέραν στο βαπόρι
και του πήραν πεντακόσια
όλο λίρες κι όλο γρόσια.

Κάτω στο Γκάζι στο Γκαζοχώρι
έχουν το τσαρδί τους όλοι
και φουμάρουν το λουλά τους
καθισμένοι σταυροπόδι.

Όμορφες σαν τις ντομάτες
κάθονται δυο μαυρομάτες
και καπνίζουνε τσιγάρο
τόνα πόδι πάνω στ' άλλο.

Τα σίδερα της Φυλακής
είναι για τους λεβέντες
κ΄οι μπούλδρες και οι ομορφιές
για τις γλυκειές κοπέλες.

Η περιήγηση στην Πλάκα, στις σελίδες της ιστορίας, της μνήμης, των θρύλων θα συνεχιστεί..

Τρίτη 20 Απριλίου 2021

"Xαιρέτα μου τον πλάτανο" κι ο Μεντρεσές στην Πλάκα.

 
Απέναντι από το μνημείο των Αέρηδων και εκεί που η οδός Αιόλου συναντά την οδό Πελοπίδα βρίσκεται ότι απέμεινε από τον Μεντρεσέ.Πρόκειται για το τούρκικο ιεροσπουδαστήριο που χτίστηκε το 1721 από τον Μεχμέτ Φαχρή και εκεί στεγάζονταν οι οικότροφοι φοιτητές ή σοφτάδες όπως λέγονταν στην Τουρκική γλώσσα. Ο Μεντρεσές βρισκόταν ανάμεσα στο Μουσείο Λαϊκών Οργάνων και στο Φετιχέ τζαμί της οδού Διογένους. 

Αρχιτεκτονικά ήταν ένα τετράγωνο κτίριο με μια εσωτερική αυλή όπου γύρω-γύρω ήταν μικρά δωμάτια, κάτι σαν τα κελιά στα μοναστήρια μας.Σε κάποιο γωνιακό σημείο υπήρχε ένα μικρό σε έκταση τζαμί.
Πριν να μετατραπεί σε φυλακή αποτελούσε έναν χώρο συνάντησης των αγάδων όπου επικεντρώνονταν σε συζητήσεις γύρω από τα διάφορα προβλήματα που είχαν.
Στην αυλή του υπήρχε ένας τεράστιος πλάτανος όπου τιμωρούνταν πολύ σκληρά (κρέμαγαν) οι ραγιάδες.
Σαν φυλακή χρησιμοποιήθηκε και μετά την απελευθέρωση, μάλιστα επί Όθωνα προστέθηκε ένας ακόμη όροφος, ως χώρος κράτησης των κακοποιών.
Σύμφωνα με πολλές ιστορικές πηγές στα χρόνια του Όθωνα φυλακίστηκαν λόγω συνωμοσιών εναντίον του αρκετοί άνθρωποι. Στις 3 Σεπτεμβρίου του 1843 ο Καλλέργης που διακρίνονταν για τον επαναστατικό του χαρακτήρα άνοιξε τον Μεντρεσέ και τους απελευθέρωσε.
Γνώρισε ως κρατούμενος αυτή τη φυλακή το 1852 ο Στρατηγός Μακρυγιάννης (ως αντίθετος του Όθωνα), όταν οι αρχές της Βαυαρίας στη χώρα μας ρήμαζαν τα δημόσια ταμεία και ασκούσαν πίεση με διάφορους τρόπους στον λαό.
Το 1861 σειρά ..για να φυλακιστεί είχε ο ποιητής Αχιλλέας Παράσχος.
Ο ποιητής γνωρίζοντας το μαρτύριο πολλών κρατουμένων έγραψε ένα ποίημα..
Ω!πλάτανε του Μεντρεσέ, στοιχειό καταραμένο.
Της τυραννίας τρόπαιο σε φυλακή υψωμένο
συμμάζωξε τα φύλλα σου τα δακρυοραντισμένα,
να ιδώ κομμάτι ουρανού και τ' άσπρα τα καημένα.
Θα έλθει η ώρα, πλάτανε,της χώρας μας Βαστίλη
που ξυλοκόπους η οργή του Έθνους θα σου στείλει
και πέλεκυς στη ρίζα σου ελεύθερα θ' αστράψει
δεν θα σε φαν γεράματα,φωτιά θε να σε κάψει..

"Χαιρέτα μου τον πλάτανο"

Λέγεται ότι ένας αρχιληστής , ο φόβος κι ο τρόμος απ' όπου κι αν περνούσε, ο Μπίμπισης που ήταν κρατούμενος στον Μεντρεσέ είχε φυτέψει έναν πλάτανο που έγινε το σύμβολο του θανάτου  αφού όπως προανέφερα εκεί κρέμαγαν τους κρατούμενους. Ένα δίστιχο που είχε γραφεί για το συγκεκριμένο δέντρο είναι :

"O πλάτανος του Μεντρεσέ έχει διπλό τον κλώνο,ο ένας λέει ισόβια κι ο άλλος λαιμητόμο".

Οι φυλακισμένοι που αποφυλακίζονταν, κατά την έξοδό τους, απευθυνόμενοι προς τους συγκρατούμενούς τους που συνέχιζαν την έκτιση της ποινής τους έλεγαν " Χαιρέτα μου τον πλάτανο", από τη χαρά τους που τη γλύτωσαν, που έφευγαν.

Ο πλάτανος του Μεντρεσέ έχει διπλόν τον κλώνο, ο ένας λέει ισόβια κι ο άλλος λαιμητόμο»....

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/aytos-einai-o-platanos-tis-athinas-poy-apagchonizontan-oi-thanatopoinites-mechri-ton-19o-aiona-pos-vgike-i-frasi-chaireta-moy-ton-platano-kai-ti-simainei-vinteo/

Κατά τη δεκαετία του 1850 πολλοί αρχαιολόγοι είχαν εκφράσει την άποψη ότι οι κρατούμενοι έπρεπε να απομακρυνθούν καθόσον έπρεπε το κτίριο να κατεδαφιστεί γιατί η περιοχή ήταν στα σχέδια για ανασκαφές.Το 1898 τον Μεντρεσέ τον κατεδάφισαν οι πολίτες.

Ολοκληρωτικά κατεδαφίστηκε το 1914 και εξαιτίας των αρχαιολογικών ευρημάτων διατηρήθηκε η Πύλη του όπου φέρει μια μαρμάρινη επιγραφή καθώς και κάποια μέρη του κτιρίου. 

Ο πλάτανος όμως καταστράφηκε το 1915 από έναν κεραυνό...κι όπως μου είχε πει πριν από χρόνια μια κυρία που πλησίαζε τα εκατό χρόνια, μάλλον ήταν οι κατάρες των κρεμασμένων..

Επίσης στο βιβλίο του Βασίλη Αττικού "Εύθυμη Ηθογραφία της Παλιάς Αθήνας" (1957) , υπάρχει ένα διηγηματικό κείμενο ενός δικαστικού  περί του Μεντρεσέ.

Πιστεύω πως έχει ξεχωριστή ομορφιά η βόλτα μας, η περιήγηση όταν γνωρίζουμε την ιστορία ή κάποια βασικά στοιχεία για τα μέρη, μνημεία, τοποθεσίες που βλέπουμε.

Υ.Σ Οι πηγές των αναγραφομένων είναι από διηγήσεις συγγενικών και φιλικών προσώπων της παλιάς Αθήνας κατά την εφηβική μου ηλικία όπως και διάφορα φυλλάδια ή σημειώσεις από ξεναγήσεις που έχω παρευρεθεί.


 


Στη συμβολή των οδών Αιόλου και Πελοπίδα, το 17ο αιώνα λειτουργούσε ο Μεντρέσες, δηλαδή το οθωμανικό ιεροσπουδαστήριο. Κατά την οθωνική περίοδο στην Αθήνα, ο Μεντρεσές μετατράπηκε σε φυλακή, που λειτούργησε μέχρι τα πρώτα χρόνια της βασιλείας του Γεωργίου Α’. ...

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/aytos-einai-o-platanos-tis-athinas-poy-apagchonizontan-oi-thanatopoinites-mechri-ton-19o-aiona-pos-vgike-i-frasi-chaireta-moy-ton-platano-kai-ti-simainei-vinteo/

Στη συμβολή των οδών Αιόλου και Πελοπίδα, το 17ο αιώνα λειτουργούσε ο Μεντρέσες, δηλαδή το οθωμανικό ιεροσπουδαστήριο. Κατά την οθωνική περίοδο στην Αθήνα, ο Μεντρεσές μετατράπηκε σε φυλακή, που λειτούργησε μέχρι τα πρώτα χρόνια της βασιλείας του Γεωργίου Α’. ...

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/aytos-einai-o-platanos-tis-athinas-poy-apagchonizontan-oi-thanatopoinites-mechri-ton-19o-aiona-pos-vgike-i-frasi-chaireta-moy-ton-platano-kai-ti-simainei-vinteo/
Στη συμβολή των οδών Αιόλου και Πελοπίδα, το 17ο αιώνα λειτουργούσε ο Μεντρέσες, δηλαδή το οθωμανικό ιεροσπουδαστήριο. Κατά την οθωνική περίοδο στην Αθήνα, ο Μεντρεσές μετατράπηκε σε φυλακή, που λειτούργησε μέχρι τα πρώτα χρόνια της βασιλείας του Γεωργίου Α’. ...

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/aytos-einai-o-platanos-tis-athinas-poy-apagchonizontan-oi-thanatopoinites-mechri-ton-19o-aiona-pos-vgike-i-frasi-chaireta-moy-ton-platano-kai-ti-simainei-vinteo/

Παρασκευή 9 Απριλίου 2021

Όμιλος Φιλίππων Ανδραβίδας ο Σπάρτακος,φωτογραφικό οδοιπορικό των έξι χρόνων.

 Ο Όμιλος Φιλίππων Ανδραβίδας "ο Σπάρτακος" κλείνει τα έξι χρόνια του.

Aκολουθεί ένα φωτογραφικό οδοιπορικό (χωρίς χρονολογική σειρά ή κάποια επιλογή) όπως προκύπτει από διάφορες δραστηριότητες.

Για την ιστορία της δημιουργίας του, τις δράσεις, τους σκοπούς, τους στόχους θα αναφερθώ σε σχετικές  αναρτήσεις που θα παρουσιάζονται στη σελίδα του Ομίλου στο face book, τις μέρες που ακολουθούν.

























































































































































































































IΠΠΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΑΝΔΡΑΒΙΔΑΣ, τότε και σήμερα..

Το τέλος του καλοκαιριού, από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου είναι άρρηκτα συνδεδεμένο, με την επερχόμενη Ιππική Έκθεση. Η αγάπη του πατέρα ...