Τετάρτη 27 Οκτωβρίου 2021

Ιερά Προσκυνήματα του ιστορικού κέντρου της Αθήνας.Άγιος Δημήτριος Ψυρρή.

 

  

 

 

 

Από αυτό το αφιέρωμα ξεκινάει ένα ταξιδάκι στα ιερά προσκυνήματα του ιστορικού κέντρου της Αθήνας με πληροφορίες και στοιχεία από διάφορες έντυπες πηγές,με φωτογραφίες από την οικογενειακή συλλογή, με σκέψεις πολλές φορές που γεννιούνται από τους αιώνες που κουβαλούν . Είναι κάτι που ήθελα εδώ και χρόνια να πραγματοποιήσω αλλά τίποτα δεν γίνεται εάν δεν έρθει η κατάλληλη ώρα.

 

 

                                                                 
 Ως αφετηρία έχουμε τον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου που βρίσκεται στην ιστορική συνοικία Ψυρρή, λόγω της πρόσφατης εορτής του και καθόσον εντελώς απρογραμμάτιστα βρέθηκα εκεί στον μεθεόρτιο εσπερινό.
 

 

 
Αν ακολουθήσουμε τη διαδρομή για του Ψυρρή από την οδό Παλλάδος (οδός Αθηνάς, πολύ κοντά στην Ευριπίδου) ή από την οδό Ευριπίδου μέσω της μικρότερης οδού Αγίου Δημητρίου θα βρεθούμε στον εν λόγω Ναό. Για την ακρίβεια ο Άγιος Δημήτριος με τη μεγάλη, περιποιημένη, πανέμορφη αυλή βρίσκεται στην παλαιά πόλη των Αθηνών και στο νοτιοδυτικό της κέντρο. Σε ένα γενικότερο πλαίσιο ο Άγιος Δημήτριος βρίσκεται μεταξύ του Δημαρχείου της πόλεως και της πασίγνωστης Πλατείας Μοναστηρακίου.
Ως έτος ίδρυσης του εν λόγω Ναού φέρεται να είναι το 1845 όταν βασιλιάς ήταν ο Όθωνας, ο Πρίγκηπας της βαυαρικής οικογενείας των Wittelsbach.Σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες εκεί που χτίστηκε ο Ναός, προϋπήρχε άλλος που κανείς δεν γνωρίζει τον λόγο για τον οποίο κατεδαφίστηκε. Ο γνωστός Αθηναιογράφος Δημήτριος Καμπούρογλου γράφει ότι το σημερινό προσκύνημα, ονομάστηκε Άγιος Δημήτριος ο νέος, αφού στον εσωτερικό χώρου του Ναού υπήρχε  μια νέα εικόνα του Αγίου, όρθιου , νέου στην μορφή, με θώρακα και δόρυ σαν αυτή που βρίσκεται στο ψηφιδωτό της Θεσσαλονίκης κι όχι έφιππου όπως συνηθίζεται.
 
 
 Η ενορία υπήρχε πριν να γίνει η Αθήνα πρωτεύουσα της Ελλάδος, από την εποχή του Ναυπλίου δηλαδή (1834). Ανήκε στις οκτώ ενορίες της πόλεως και για αρκετά χρόνια ήταν καθεδρικός ναός πριν να πάρει την ονομασία η μεγαλοπρεπής εκκλησία Αγία Ειρήνη της οδού Αιόλου.
 Σύμφωνα με άλλες πηγές , ανοικοδομήθηκε το 1845, με ειδικές εργασίες μεγέθυναν τον κυρίως ναό αλλά και τον τρούλο το 1901, το 1912 εμπλουτίστηκε ο διάκοσμος.Το φυλλάδιο του Αγίου Δημητρίου αναφέρει ότι οι αγιογραφίες , οι διακοσμήσεις των τοίχων, των θόλων, του τρούλου και του τέμπλου έγιναν από τα μέσα της δεκαετίας 1900-1910 και ολοκληρώθηκαν την επόμενη δεκαετία 1920 - 1920. Όμως οι κυρίως ανακαινίσεις του Ναού έγιναν το 1937 και το 1949 μετά από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
 

 Ο Ναός ανήκει στα αντιπροσωπευτικά δείγματα της νεοελληνικής εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής, έχει κατά μήκος των πλαγίων πλευρών του που εκτείνεται ο γυναικωνίτης, μεγάλα παράθυρα. Είναι επιμήκης, σταυρεπίστεγος με τρούλο.

 Η εν λόγω εκκλησία είχε τεράστια ρόλο μετά την Μικρασιατική Καταστροφή το 1922, όπου άνοιξε την αγκαλιά του σε πολλές οικογένειες προσφύγων (πόσο πικρό να ονομάζονται πρόσφυγες οι Έλληνες που ζούσαν απέναντι και ήρθαν στην πατρίδα τους...). Το φιλανθρωπικό έργο του Ναού σύμφωνα με πληροφορίες συνεχίζεται.


                      Φωτ. Στον περίβολο βρίσκουν καταφύγιο γατούλες τις οποίες περιποιείται 

το προσωπικό.



 
Τα παρεκκλήσια του Αγίου Δημητρίου.
 
 Η Αγία Κυριακή  μια πέτρινη εκκλησούλα που βρίσκεται στην οδό Αθηνάς 28.
 
Ο Άγιος Ιωάννης που βρίσκεται στην οδό Ευριπίδου.
 
Η Αγία Μαύρα που κατεδαφίστηκε προκειμένου να γίνει το έργο του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου.
 
Για κάθε ένα από τα παρεκκλήσια θα αναφερθώ κατά τη διάρκεια αυτού του οδοιπορικού.











 
 
 
 
 
 
 
 
Οι ναοί του ιστορικού κέντρου, φέρουν το βάρος ενός ανεκτίμητου πλούτου, ιστορικού, θρησκευτικού, πολιτιστικού..."βλέπει" κανείς την αρχοντιά αυτής της πόλης.

Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2021

Δεκαετία 1970, η συνοικία της Πλάκας στην Αθήνα.

Το  παρελθοντικό  ταξίδι  στην  δεκαετία  του  '70  και  στην  πρωτεύουσα  συνεχίζεται με την πασίγνωστη, ιστορική συνοικία της Πλάκας.

Η Πλάκα εκείνης της εποχής είχε συγκεντρώσει πάρα πολλά ίσως τα περισσότερα κέντρα διασκεδάσεως που ήταν της μόδας, όπως έλεγαν παλιοί Αθηναίοι. Το ύφος των τραγουδιστών αλλά και του κόσμου, το διαφορετικό για τα δεδομένα στυλ σε ντύσιμο και συμπεριφορά που συνδέονταν με το "νέο κύμα", έφεραν οι "κουλτουριάρηδες"...έτσι τους ονόμαζαν κι έμεινε θα έλεγα ως τις μέρες μας..

 

Τα γνωστά "κουτουκάκια" ή "κουτούκια"  ήταν οι χώροι που οι πελάτες έπιναν το κρασάκι τους, με  νόστιμα  μεζεδάκια  και  συζητούσαν  τα  τεκταινόμενα  των  ημερών..που  δεν ήταν και λίγα. Άλλοι προτιμούσαν τα στέκια με τη δυνατή μουσική και την οχλαγωγία. Βέβαια η κατάσταση για την περιοχή δίχαζε τους ανθρώπους της πνευματικής κίνησης. Κάποιοι θεωρούσαν πως με τα καπηλειά και τις εκεί συγκεντρώσεις βούλιαζε η πνευματική ζωή κι άλλοι ξεχώριζαν τη γραφικότητά της. Για τους πρώτους η γραφικότητα της περιοχής ήταν το εμπόρευμα και τους ανθρώπους τους χαρακτήριζαν ως αντικείμενο συναλλαγής (Βασ. Καζαντζής ή "Ίντεξ¨όπως ήταν το ψευδώνυμό του και ο οποίος έγραφε στα περιοδικά ΕΠΙΚΑΙΡΑ και "ΕΙΚΟΝΕΣ" της Ελένης Βλάχου).

Η Πλάκα παρέμενε πάντοτε στο προσκήνιο για διάφορους λόγους με κυριότερους την επιθυμία κάποιων να την ισοπεδώσουν και άλλων να τη σώσουν.Εννοείται ότι οι πρώτοι ήταν αποκλειστικά οι λάτρεις του χρήματος που δεν τους άγγιζε η ιστορία κι ο πολιτισμός.

Σύμφωνα με τα γραφόμενα του Γιάννη Καιροφύλα, ενός θείου μου αρχιτέκτονα καθώς και του Στρατή Φιλιππότη (ο ίδιος μου τα έλεγε όταν πήγαινα στο βιβλιοπωλείο του καθόσον ήταν πολύ καλός φίλος του Ανδρέα , του αδερφού μου) τρεις ήταν οι φορείς που υποστήριζαν τη διάσωση και τη συντήρηση της Πλάκας. Ήταν ο Δήμος Αθηναίων, ο σύλλογος Αθηναίων καθώς και η Κοσμητεία Εθνικοί Τοπίου και Πόλεων.Σύμφωνα πάντα με τις πηγές , δήμαρχος τότε ήταν ο Δ. Ρίτσος που προσπαθούσε με νύχια και με δόντια να σώσει την περιοχή. Ήταν κάτι που τον απασχολούσε σοβαρά και δεν ήθελε να σκέπτεται την καταστροφή της. Έτσι ξεκίνησε με μέτρα ώστε να αποσυμφορηθεί η συνοικία από τα αυτοκίνητα που στάθμευαν εκεί.

Τα σχέδια και τα μέτρα ήταν αρκετά, προσπαθούσαν να απομακρύνουν κέντρα που δεν βοηθούσαν στο περιβάλλον της γειτονιάς, να προστατεύσουν τα κτίρια... 

Όλη αυτή η προσπάθεια είχαν υποστηρικτή έναν φωτογράφο - καλλιτέχνη, τον Θανάση Διαμαντόπουλο ο οποίος είχε συγκεντρώσει περίπου εξακόσιες φωτογραφίες και είχε κάνει αίτηση στον Δήμο για να πραγματοποιήσει μια έκθεση ώστε να παρουσιάσει το μοναδικό μεγαλείο της συνοικίας.

Η αλήθεια είναι ότι η Πλάκα είχε "δυνατούς" εχθρούς - εραστές του χρήματος κι έτσι πολλά από τα όμορφα αξέχαστα καπηλειά, έπαιρναν την μορφή νέων τουριστικών μαγαζιών, εστιατορίων κτλπ.

 

 

 

Μια ιδιαίτερα καλαίσθητη  ανάμνηση για πολλούς της εποχής..αποτελεί η φωνή και η παρουσία της Μαρίζας Κωχ. Η Μαρίζα Κωχ τότε (από το 1969) , ανήκε στο συγκρότημα του Διονύση Σαββόπουλου. Αρχές του '70 είχε μια γλυκιά ενασχόληση με το δημοτικό τραγούδι, αφήνοντας του "νέο κύμα" και τραγουδούσε στην ταράτσα ενός πλακιώτικου σπιτιού. Δεν έπαψε να πιστεύει στο "νέο κύμα" αλλά για διάφορους λόγους είχε αυτή την όμορφη στροφή.Άλλωστε η φωνή της ταξίδευε τα πλήθη με όποιο είδος κι αν ερμήνευε.



Ως λάτρης της Πλάκας, δεν μπορώ να διανοηθώ την Αθήνα δίχως αυτή την ευλογημένη γειτονιά!

Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2021

Χρυσάνθεμα ...που χρωματίζουν το φθινόπωρο.

 Χρυσάνθεμα...που χρωματίζουν το φθινόπωρο.

Τα χρυσάνθεμα είναι  αυτά  τα υπέροχα άνθη με την ποικιλία χρωμάτων που αποτελούν έναν από τους οιωνούς του φθινόπωρου. Συνδέονται με  την εορτή του  Αγίου Δημητρίου καθόσον είναι  η   κύρια   περίοδος  ανθοφορίας   τους. Γι΄  αυτό   τον   λόγο   ονομάζονται   και  αγιοδημητριάτικα.Άλλη ονομασία είναι οκτωβρίνι και παρθενούλι ή παρθένιο. Στην  Κύπρο  τα   ονομάζουν   οκτωβρούδες  από  αυτόν τον μήνα που τα φιλοξενεί. Οι κήποι αυτόν τον καιρό κατακλύζονται από κίτρινα, καφετιά, ροζ, φούξια άνθη αλλά και τα μπαλκόνια επίσης!

 

Ο τόπος γέννησής τους σύμφωνα με τις περισσότερες πηγές είναι η Κίνα. Εκεί χρησιμοποιούνται εκτός του καλωπιστικού τους μέρος, ως βότανα , στις σαλάτες τα βλαστάρια, στο τσάι τα άνθη. Υπάρχουν πάρα πολλά κεραμικά σκεύη (του παρελθόντος) όπου οι καλλιτέχνες είχαν ζωγραφίσει χρυσάνθεμα.

Στην Ιαπωνία  (όπου  άρχισε  να  καλλιεργείται τον 8ο αιώνα μ.Χ)  από το 1910 το εν λόγω φυτό, αποτελεί επισήμως το εθνικό άνθος.

Τον 17ο αιώνα το πανέμορφο φυτό ήρθε στην Ευρώπη.

 Ένα έμπορος από τη Μασσαλία το 1789 καλλιέργησε τα χρυσάνθεμα.

 


 

 

 

 

Όπως είναι γνωστό οι άνθρωποι θέλουμε..τα άνθη να συμβολίζουν κάτι. Το χρυσάνθεμο συμβολίζει τη χαρά και την αισιοδοξία αλλά και μακροημέρευσης. Λέγεται και γράφεται...ότι το αρχαίο όνομά του στην Κίνα είναι "Chu" και ότι προς τιμήν του υπάρχει μια πόλη  η chu-Hsien!

 

Οι μύθοι που αναφέρονται στο χρυσάνθεμο είναι αρκετοί..αναφέρω έναν με κάθε επιφύλαξη βέβαια,καθόσον δεν βρήκα κάποια έντυπη πηγή.Ο συγκεκριμένος μύθος βρίσκεται σ' όλες σχεδόν τις διαδικτυακές πηγές..

 Μύθος Ιαπωνίας

Ο  Μύθος λέει ότι υπήρχαν τόσοι πολλοί θεοί στον ουρανό, ώστε κάποιοι, συμπεριλαμβανομένων του θεού Izanagi και της θεάς Izanami, εστάλησαν στη γη. Η  θεά εκεί κάτω, δημιούργησε τους θεούς των ανέμων, τω βουνών, της θάλασσας και άλλους. Μόλις έφτιαξε το θεό της φωτιάς, κάηκε. Ο Izanagi δεν πρόλαβε την Izanami κι έτσι μετά την ακολούθησε στη χώρα της Μαύρης Νύχτας, όπου εκείνη είχε πάει. Μόλις κατάφερε να την αντικρίσει τον κυνήγησε μια γριά μάγισσα. Ο Izanagi μόλις που κατάφερε να γλιτώσει κι έτσι γύρισε στη γη για να εξαγνιστεί στο ποτάμι. Όπως έριξε τα ρούχα του στο χώμα, δημιουργήθηκαν δώδεκα θεοί. Τα κοσμήματά του έγιναν λουλούδια. Το ένα του βραχιόλι έγινε αγριόκρινο, το άλλο λωτός και το περιλαίμιό του έγινε ένα κίτρινο χρυσάνθεμο.



 

 

Το λουλούδι της εποχής...αποτελεί πηγή έμπνευση για πολλούς καλλιτέχνες.




ΤΟ ΧΡΥΣΑΝΘΕΜΟ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ

 
 
 
 
 
 
 
 
Πίνακας  του Κλωντ Μονέ (Claude Oscar Monet, 14 Νοεμβρίου 1840 - 5 Δεκεμβρίου 1926) που ήταν Γάλλος ζωγράφος ,ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος του ιμπρεσιονισμού.






 

Πίνακας  του  Χένρι Φαντίν - Λατούρ, του  Γάλλου ζωγράφου και λιθογράφου, ο οποίος είναι γνωστό για τις ζωγραφιές λουλουδιών και τα ομαδικά πορτρέτα παρισινών καλλιτεχνών και συγγραφέων.Ο Henri Fantin-Latour γεννήθηκε τις  14 Ιανουαρίου 1836 στην  Γκρενόμπλ της  Γαλλίας και απεβίωσε στις 25 Αυγούστου 1904 στο Buré της ίδιας χώρας.






V. Van Gogh, Βάζο με χρυσάνθεμα. 1886.
Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ ο γνωστός Ολλανδός ζωγράφος όταν ζούσε η δουλειά του, η πορεία του δεν σημείωσε επιτυχία αλλά  ούτε αναγνωρίστηκε ως καλλιτέχνης. Όμως  μετά το θάνατό του, επήλθε η φήμη του και πλέον αναγνωρίζεται ανάμεσα στους σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών.
Γεννήθηκε στις 30 Μαρτίου 1853 στη Ζούντερτ της Ολλανδίας και απεβίωσε στις 29 Ιουλίου 1890  στο Ωβέρ συρ Ουάζ της Γαλλίας.
 
 
 
  

 
 
 
 
James Tissot (French, 1836-1912), Χρυσάνθεμα. Γύρω στα 1875. Clark Art Institute.
 Ο Ζακ Ζοζέφ Τισό ή Τζέιμς Τισό ήταν Γάλλος ζωγράφος που μετανάστευσε στο Λονδίνο το 1871, παρόλο που  ήταν επιτυχημένος στο Παρίσι.
 Γεννήθηκε στις 15 Οκτωβρίου 1836 στη Ναντ της Γαλλίας και απεβίωσε στο Chenecey - Buillon της ίδιας χώρας στις 8 Αυγούστου 1902
 

 


 
ΤΑ ΧΡΥΣΑΝΘΕΜΑ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ


ΤΑΣΟΣ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ

ΧΡΥΣΑΝΘΕΜΑ

Φθινόπωρο ήσυχο, αφηρημένο
 τα φύλλα θά ’λεγες πέφτουν από μιάν άλλη ζωή και μόνο τα χρυσάνθεμα επιμένουν, σαν τις πλάνες μας. Είμαι μόνος, η κάμαρα άδεια και δεν έχω παρά ένα μοναδικό στόμα
για τόσα χαμένα πράγματα.
 
 
Υ.Σ Η αναφορά στην τέχνη και τα χρυσάνθεμα είναι ενδεικτική ..τα έργα είναι υπέροχα, κυρίως της ζωγραφικής.

 
 Οι φωτογραφίες ανήκουν σε διαδικτυακή πηγή άνευ δικαιωμάτων.

Πέμπτη 14 Οκτωβρίου 2021

Mε τη φθινοπωρινή βροχή (ποίηση).

 

 

 Όλες οι εποχές αποτελούν πηγή έμπνευσης για εμένα. Επίσης  όλες υπάρχουν στην σκέψη μου γεμάτες από εικόνες των παιδικών μου χρόνων!

Στην ποιητική μου συλλογή "ΑΝΑΤΟΛΗ ΨΥΧΗΣ" συμπεριλαμβάνονται κάποια φθινοπωρινά ποιήματα όπως τα ονομάζω αλλά και κατά καιρούς δημοσιεύονται νέα ποιήματα, διηγήματα ή άλλα κείμενα..

 


Για την παρούσα φθινοπωρινή διαδρομή ένα νέο ποίημα και κάποια παλαιότερα μορφής χαϊκού.

Φθινοπωρινή βροχή

 

Θάλασσες προσδοκιών

στις καρδιές μας

η φθινοπωρινή βροχή.

Με μυστικισμό οι στάλες

εισχωρούν στα μελαγχολικά φύλλα

στα πέταλα που μαραίνονται

για να έρθουν νιόβγαλτα

όταν φανεί η άνοιξη.

Οι σκέψεις

αντιφεγγίζουν στο τζάμι

κι όταν θολώνει,

ξάφνου το αέναο ευχαριστώ

σχηματίζεται με μαγικό πινέλο.

Η φλόγινη αστραπή

σαν λύχνος άσβεστου τάματος

φωτίζει τη γη.

Ο ήχος της μπόρας

κάθε που βραδιάζει

σιγοτραγουδά γι’ ανέγγιχτες αγάπες

που συναντιούνται σε κρύφια μονοπάτια.

Κι όταν η ατμόσφαιρα καταλαγιάζει

αναθαρρεύουν οι μικροί σπουργίτες,

ο κόσμος με ψυχανεμίσματα

ονειρεύεται ένα καθάριο

διηνεκές, αύριο..

δίχως τις λάσπες του χθες.

 


Προσμονή

 

Το φθινόπωρο

δεν έπεσαν τα φύλλα.

Σε περίμεναν.

Αιώνιος έρωτας


Χορός στη βροχή

έρωτας ψυχής γράφει!

Δεν έχει τέλος.

 

Ρόδινες αναμνήσεις


Σιγανές στάλες

βροχής ροδόσταμου.

Φιλία ζωής!

 

 

17η Νοεμβρίου

 

Η προδοσία

του φθινοπώρου δάκρυ.

Μέσα Νοέμβρη ήταν.

 


Ουράνια αγάπη


Σ' αντάμωσα

μετά την καταιγίδα

κυκλάμινό μου.




Στον Ανδρέα μας..

 

Σαν  το σύννεφο που τρέχει

μας έφυγες!

Αγαπημένε!!





Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Ανδραβίδα του νομού Ηλείας. Στην Πάτρα σε ιδιωτική σχολή σπούδασα Προγραμματισμό Η/Υ και Γραμματειακή Υποστήριξη. Ακολούθησα την στρατιωτική επαγγελματική πορεία και υπηρέτησα για είκοσι επτά χρόνια στον Στρατό Ξηράς, στο Υγειονομικό Σώμα. Παρακολούθησα μαθήματα στο τμήμα του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού στο ΕΑΠ απ' όπου αναγκάστηκα να διακόψω τη φοίτηση για πρακτικούς λόγους. Εδώ και είκοσι χρόνια παρακολουθώ σεμινάρια στον τομέα της ψυχολογίας καθώς και σε αντικείμενα ιστορίας - πολιτισμού. Είμαι μέλος σε έγκριτους πολιτιστικούς και λογοτεχνικούς φορείς. Ένα μεγάλο μέρος της ζωής μου είναι αφιερωμένο στον εθελοντισμό στον πολιτιστικό και ανθρωπιστικό φορέα.Ο γραπτός λόγος αποτελεί μια μεγάλη αγάπη από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Πάνω από είκοσι χρόνια δημοσιεύονται κείμενά μου, επιστολές, ποιήματά μου στον έντυπο και  στον διαδικτυακό τύπο. Το 2014 ήρθε η πρώτη μου τιμητική διάκριση με το Α βραβείο μελοποιημένης ποίησης και έως σήμερα ακολούθησαν αρκετές ακόμη. Έχω συμμετάσχει σε αρκετές ανθολογίες και περιοδικά. Στις αρχές του έτους κυκλοφόρησε η πρώτη μου ποιητική συλλογή "Ανατολή Ψυχής" από τις εκδόσεις ΚΕΦΑΛΟΣ.

Υ.Σ Όλα τα κείμενα ή ποιήματα που παρουσιάζω αποτελούν προϊόντα πνευματικής ιδιοκτησίας και προστατεύονται από τη σχετική νομοθεσία.Επιτρέπεται η αναδημοσίευση με αναφορά βέβαια στο όνομά μου,ως δημιουργού.

 

Υ.Σ Φωτογραφίες από την προσωπική μου συλλογή καθώς κι από διαδικτυακή πηγή δίχως οποιοδήποτε δικαίωμα.

Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου 2021

Περί συγγραφής.

           Φωτ. από τη βιβλιοθήκη του Αδριανού

Το παρόν κείμενο αποτελεί προϊόν σκέψεων που προέρχονται από την παρατήρηση χρόνων και αφορά τη συγγραφή. Η συγγραφή (συν+γράφω), σύμφωνα με το λεξικό είναι η διαδικασία σύνταξης ενός κειμένου ή βιβλίου. Ο ή η συγγραφέας είναι το πρόσωπο που συλλαμβάνει και γράφει έργα, ο συντάκτης δηλαδή ενός κειμένου ή βιβλίου. Προσωπικά πιστεύω ότι η συγγραφή αποτελεί μια τέχνη η οποία διέπεται από κανόνες και τεχνικά γνωρίσματα. Σίγουρα αν δεν αγαπάς το διάβασμα και το γράψιμο όσο και να διδαχτείς τις σχετικές τεχνικές, δεν μπορείς να γίνεις συγγραφέας. Υπάρχει η φλόγα εσωτερικά όπως για κάθε τι που ακολουθούμε στη ζωή μας (εκτός περιπτώσεων που οι διάφορες συγκυρίες οδηγούν σε κάτι από ανάγκη κι όχι γιατί σου αρέσει) η οποία για να μείνει αναμμένη ως φως πολιτισμού απαιτείται η κατάλληλη καλλιέργεια. Υπάρχει κάποια ικανότητα ή ταλέντο όπως τόσα άλλα.

  Σχετικά αποφθέγματα

** Αν δεν έχεις χρόνο για διάβασμα,τότε δεν έχεις και τα απαραίτητα εργαλεία για γράψιμο.

ΣΤΙΒΕΝ ΚΙΝΓΚ

** Συγγραφέας είναι αυτός για τον οποίο το γράψιμο είναι πιο δύσκολο από ό,τι είναι για τους άλλους ανθρώπους.

ΤΟΜΑΣ ΜΑΝ

** Είτε γράψε κάτι που αξίζει να διαβαστεί είτε κάνε κάτι που αξίζει να γραφτεί.

ΒΕΝΙΑΜΙΝ ΦΡΑΓΚΛΙΝΟΣ

** Το γράψιμο δεν είναι τίποτε άλλο από ένα κατευθυνόμενο όνειρο.

ΧΟΡΧΕ ΛΟΥΙΣ ΜΠΟΡΧΕΣ

Η σχέση μου με τη συγγραφή , τον γραπτό λόγο.

Η σχέση αυτή ριζώνει κυριολεκτικά στην παιδική μου ηλικία, τονίζω το κυριολεκτικά καθόσον πολλές φορές ακούμε το " από παιδί μου άρεσε να γράφω.." από συνήθεια ή σε μια προσπάθεια να πείσουμε για τις ικανότητές μας. Όπως έλεγαν οι γονείς μου και τ' αδέρφια μου που ήταν αρκετά μεγαλύτερα από εμένα, ανέκαθεν προτιμούσα να γράφω παρά να λέω.Μεγαλώνοντας βέβαια δεν σταματώ ούτε να λέω..(αστεϊσμός). Δημιουργούσα ποιηματάκια ή μικρές εκθεσούλες για οτιδήποτε, η χαρά μου τα καλοκαίρια που είχαν περισσότερο ελεύθερο χρόνο ήταν να γράφω όλα όσα παρατηρούσα στην εξοχή μας με το άλογό μας, τα άλλα ζωάκια, τα καιρικά φαινόμενα όπως της αυγουστιάτικες βροχές κτλπ.Το διάβασμα και το γράψιμο ήταν και είναι στην καθημερινότητά μου. Στη συνέχεια η ζωή μου δίδαξε και την άλλη της πλευρά με το μεγάλο ταξίδι των γονιών μου στη νεανική μου ηλικία (σχεδόν μετά την αποφοίτηση από το Λύκειο), με άλλα προβλήματα που ήρθαν ως συνέπεια κι ως εκ τούτου τα συναισθήματα, η χαρμολύπη, το καλό με το κακό, η δυσκολία με την ευκολία ήταν όλα πλέον πηγές δυνατές για τα πρώτα πιο μεγάλα κείμενά μου. 

 

Επίσης η επαγγελματική μου πορεία για είκοσι επτά χρόνια περίπου στον Στρατό Ξηράς με όλα όσα επιφέρουν οι αλλαγές τόπου διαμονής αλλά και η ιδιαιτερότητα του τομέα, έκαναν πλουσιότερες τις πηγές έμπνευσης. Ακόμη, μετά το κλείσιμο αυτού του κύκλου και τη συνεχή ενασχόλησή μου με τον εθελοντισμό σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο σε ανθρωπιστικά θέματα και θέματα πολιτισμού, καλλιεργήθηκε ακόμη περισσότερο η αγάπη μου για τον γραπτό λόγο. Για πολλά χρόνια δημοσιεύονταν κείμενά μου και ποιήματά μου στα έντυπα ΜΜΕ αλλά και στα διαδικτυακά με τη χρήση ψευδώνυμων καθώς επίσης φωτογραφίες μου συμπεριλαμβάνονταν σε στήλη εφημερίδας του εσωτερικού και εξωτερικού. 

Το 2014 για πρώτη φορά ποιήματά μου με το ονοματεπώνυμό μου πλέον, ανήκαν στην ύλη ενός υπέροχου περιοδικού των εκδόσεων ΟΣΕΛΟΤΟΣ με τίτλο "ΜΥΡΤΙΛΟ". 

Στη συνέχεια διάβασα στο διαδίκτυο για κάποιον παγκόσμιο λογοτεχνικό διαγωνισμό και συμμετείχα με την μεγάλη έκπληξη να έχω το μοναδικό και Α βραβείο στην μελοποιημένη ποίηση. Έκτοτε συνέχισα τις συμμετοχές μου σε διάφορους διαγωνισμούς με μεγάλη επιτυχία. Υπόψη ότι οι συμμετοχές μου ακολουθούσαν τη διαδικασία που διάβαζα στο διαδίκτυο δίχως γνωριμίες, δίχως την παρότρυνση των παραγόντων των διαγωνισμών.Αυτή η μέθοδος δίχως να κατακρίνω όσους την ακολουθούν, είναι εντελώς άσχετη με τον δικό μου πνευματικό ορίζοντα.

 Με τις διακρίσεις δεν ένιωσα ποτέ μου ότι διαφοροποιήθηκε ο χαρακτήρας μου ή άλλαξε η ζωή μου, απλά αποτελούν ένα διαφορετικό ταξίδι, ένα όμορφο ενθύμιο για τα ανίψια μου για τα πνευματικά μου παιδιά. Η συμμετοχή στους διαγωνισμούς αποτελούν μια όμορφη διαδικασία για τους φορείς καθόσον είναι μια ευκαιρία για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων, για να γίνεται γνωστό το έργο τους, μια συνδρομή στον πολιτισμό.Για όσους συμμετέχουν είναι ένας τρόπος γνωριμίας με ομότεχνους όπως πρέπει να συμβαίνει για κάθε τι με το οποίο ασχολούμαστε. 

Το 2016 δημιούργησα το προσωπικό μου blog (ιδέα μιας εκλεκτής μου φίλης που ασχολείται σοβαρά με τη συγγραφή, μιας πολυσχιδούς προσωπικότητας) μέσα από το οποίο μπορούν να γίνονται γνωστά τα γραπτά μου, οι σκέψεις μου και ότι επιθυμώ να παίρνει τον δρόμο της δημοσιότητας. Πολλές φορές κείμενά μου, ποιήματα, διηγήματα δημοσιεύονται σε διαδικτυακές εφημερίδες, περιοδικά ή σελίδες. Ποιήματά μου και διηγήματά μου συμπεριλαμβάνονται σε αρκετές ανθολογίες και συλλογές.

Ενώ ήμουν αντίθετη με την εκδοτική πορεία..ήρθε κι αυτό..έτσι στις αρχές του  τρέχοντος έτους (2021) εκδόθηκε η πρώτη μου ποιητική συλλογή από τις εκδόσεις ΚΕΦΑΛΟΣ, με τίτλο "ΑΝΑΤΟΛΗ ΨΥΧΗΣ" η οποία ταξίδεψε αμέσως με ούριο άνεμο και εν μέσω πανδημίας η πρώτη έκδοση εξαντλήθηκε το πρώτο δίμηνο.Έτσι όμορφα συνεχίζεται το πέταγμά της στην ατμόσφαιρα των αναγνωστών που πραγματικά την έχουν αγκαλιάσει. Η "Ανατολή" είναι αφιερωμένη στο ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑ που βρίσκεται στο Χαϊδάρι. Η συνέχεια θα είναι με πεζό λόγο όταν έρθει η ώρα..Η γραφή είναι στην καθημερινότητά μου και ακολουθώ τον παραδοσιακό τρόπο του χειρόγραφου γι' αυτό διαθέτω τετράδια για κάθε θέμα.

 

 Συγγραφή (γραπτός λόγος)

Οι σκέψεις μου ..

**Συγγραφέας δεν σημαίνει  κάποιος ξεχωριστός από το ανθρώπινο γένος αλλά ένας άνθρωπος που καλλιεργεί και αξιοποιεί την ικανότητά του και την αγάπη του για την γραπτή έκφραση και δημιουργία.Άλλωστε ο καθένας από τη θέση του, αν ασκεί σωστά τον ρόλο του είναι χρήσιμος,άξιος,σπουδαίος.Μπορεί η ανθρωπότητα να προχωρήσει δίχως τους εργάτες της γης;Μπορεί ο γιατρός να χρησιμοποιήσει το χειρουργείο δίχως την περιποίηση του χώρου από τον άνθρωπο που καθαρίζει;

**Ο συγγραφέας κι ο ποιητής δεν σταματούν να γράφουν.Όταν θέλεις να έχεις μια συνέχεια και μια σοβαρή συμμετοχή σ' αυτόν τον τομέα δεν είναι δυνατόν να δημιουργείς μόνο όταν δίνεται η ευκαιρία να λάβεις μέρος σ' ένα διαγωνισμό ή γιατί το αιτήθηκε κάποιος γνωστός ή για κάποια εργασία. Ο συγγραφέας, ο ποιητής γράφει καθημερινά (εννοείται πως υπάρχουν μέρες που η καθημερινότητα ίσως δεν το επιτρέπει). Όπως και να χει' όταν το γράψιμο γίνεται από πάθος είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής.

**Η συγγραφή για να αποτελεί κομμάτι στο υφαντό του πολιτισμού, δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως μέσον που θα καλύψει εσωτερικά κενά, που θα δημιουργήσει ή θα εμπλουτίσει την αλαζονεία μας, αλλά  

σαν μια τέχνη η οποία θα ταξιδεύει την ορθή χρήση της γλώσσας μαζί με τα μηνύματα και τις ιδέες μας.

**Συγγραφέας που αντιγράφει αποσπάσματα άλλων ή που βάζει άλλους να γράφουν και με ανταλλάγματα παρουσιάζει τα κείμενα αυτά δικά του...απλά είναι μια προσωπικότητα με απίστευτα εσωτερικά προβλήματα που προσπαθεί να ξεγελάσει τον εαυτό του αντί να ακολουθήσει τον δρόμο της θεραπείας. Το ίδιο ισχύει για όσους χρησιμοποιώντας την κολακεία, την οσφυοκαμψία, την υπόσχεση ψήφων προσπαθούν να πείσουν τον αρρωστημένο εαυτό τους πως έχουν ξεπεράσει στην ικανότητα τις γενιές των μεγάλων λογοτεχνών.

**Η επιτυχία για έναν δημιουργό είναι το έργο του να συζητιέται για καιρό κι όχι να λάμψει μόνο την ημέρα της παρουσίασής του ή τις πρώτες μέρες κυκλοφορίας του.

**Σπουδαίο για κάθε συγγραφέα και για την εξέλιξή του είναι  να μην φθείρεται το έργο του με το πέρασμα των χρόνων..Αυτό επιτυγχάνεται όταν δεν προβαίνει σε βεβιασμένες κινήσεις, όπως με την πρώτη τιμητική διάκριση να θεωρεί τον εαυτό του φτασμένο, ενώ θα πρέπει με τη συνέχεια και βελτίωση της δουλειάς του να αποδείξει πως όντως άξιζε.

**Η μέθοδος της συλλογής αγνώστων λέξεων και δύσκολων εννοιών από το λεξικό προκειμένου να φανεί το γραπτό μας ξεχωριστό είναι πεπερασμένη. Οι λέξεις που χρησιμοποιούμε στην ομιλία μας είναι οι ιδανικές, φαίνεται άλλοστε ο καθένας..Άνθρωπος που δεν εκφράζει σωστά τις απλούστερες έννοιες είναι δυνατόν να γράφει με όρους που ούτε οι φιλόλογοι δεν χρησιμοποιούν;

Η γλωσσική δεξιοτεχνία μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία του δικού μας ξεχωριστού ύφους αν πραγματοποιηθεί με σοβαρότητα.

**Όσοι ασχολούνται με την ποίηση θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί καθόσον με την ελεύθερη ποίηση είναι εύκολο να ξεφύγει ο δημιουργός..αντί για ποίημα να γράψει ένα πεζό και να το διαβάζει σαν ποίημα.......

**Δυστυχώς οι δυνατότητες και η κακή χρήση του διαδικτύου έχουν διαστρεβλώσει τον τόσο σημαντικό τομέα του γραπτού λόγου. Όσοι ασχολούμαστε μ΄αυτόν, στην ουσία υπηρετούμε τον λόγο και την ελληνική γλώσσα (λογοτέχνες από άλλα κράτη, τη δική τους γλώσσα), τον πνευματικό πολιτισμό.Όταν υπηρετείς κάτι δεν έχεις παρά να το σέβεσαι και να το προστατεύεις σαν φυλακτό.

**Κάθε έργο κρίνεται ως περιεχόμενο, ως μορφή, ως λογοτεχνική αξία..πως να κρίνεις ένα κείμενο ή ένα ποίημα με αραδιασμένους δυσεύρετους όρους, δίχως νόημα, δίχως κεντρική ιδέα, δίχως εικόνες;

**Η δυσκολότερη στιγμή είναι αυτή που πρέπει να δούμε το δημιουργήματά μας από την πλευρά του αναγνώστη αντικειμενικά..όταν απαιτείται και αυστηρά.

**Όταν μας εγκωμιάζουν ή όταν δημοσιεύονται θετικές κριτικές για το έργο μας, η εσωτερική χαρά που νιώθουμε δεν πρέπει να μας δημιουργεί την ιδέα  πως είμαστε ανώτεροι απ' τους συνανθρώπους μας, αλλά να γεννά την ηθική δέσμευση πως θα γίνουμε καλύτεροι, πως θα αποδεικνύουμε ότι αξίζουν τα παραπάνω. Τι νόημα έχει να ζητωκραυγάζουμε "νιώθω όμορφα που μου έγραψαν αυτό..ή που είπαν το άλλο..".Το ύφος των αλλαλαγμών δείχνει πως δεν εμπιστευόμαστε τις δυνατότητές μας και περιμένουμε την επιβεβαίωση.. Ακόμη και στους τίτλους ή τις προσφωνήσεις, η ευγένεια απαιτεί να μην συστηνόμαστε ως "ποιητής,-τρια, συγγραφέας, λογοτέχνης" αλλά να αφήνουμε τους άλλους ή τους αρμοδίους στον χώρο που θα βρεθούμε να το αναφέρουν.Γνωρίζοντας από παιδί ανθρώπους των γραμμάτων της παλιάς γενιάς με περγαμηνές, με έργο αναγνωρισμένο και ανεκτίμητο, το πρώτο που διδάχθηκα ήταν η μετριοφροσύνη..

Η ουσία βρίσκεται στο να αγαπηθεί το έργο μας,να συγκινήσει τους αναγνώστες, ν" αγγίξει την  ψυχή,να προβληματίσει και εν κατακλείδι να αποτελέσει έστω έναν μικρό φάρο για το καλύτερο όλων..

 **Παρουσιάσεις βιβλίων

Ειλικρινά και δίχως ίχνος υπερβολής η εμπειρία μου είναι μεγάλη, αφού γύρω στα τριάντα πέντε χρόνια έχω παρακολουθήσει αμέτρητες παρουσιάσεις βιβλίων, γνωστών κι αγνώστων συγγραφέων και ποιητών, τον καιρό που δεν υπήρχε η πανδημία. Όπως συμβαίνει με όλα τα θέματα και σ' όλους τους τομείς άλλες εκδηλώσεις ήταν ευχάριστες, ακούραστες, εποικοδομητικές κι άλλες κουραστικές , βαρετές γι' αυτό και δυσάρεστες. Άλλες μοσχοβολούσαν άρωμα αγάπης και αληθινού ταλέντου του δημιουργού κι άλλες προκαλούσαν το γέλιο από την έλλειψη των βασικών στοιχείων και γνώσεων του αντικειμένου με το οποίο υποτίθεται πως είχε ασχοληθεί ο "δημιουργός..".Άλλες ήταν αυθεντικά ταξίδια του πολιτισμού και του πνεύματος κι άλλες τόσο ψεύτικες..με τον βερμπαλισμό και το φαίνεσθαι να καταστρέφουν το είδος. Σε κάποιες οι αίθουσες έσφυζαν από καλεσμένους οι οποίοι δεν είχαν επαφή με το περιβάλλον, γελούσαν ,φωνασκούσαν άνοιγαν τις τσάντες με τα ψώνια τους ..στο τέλος έρχονταν κι η υπνηλία -ότι πιο δυσάρεστο για μια τέτοια εκδήλωση- αλλά οι συγγραφείς καμάρωναν γιατί είχαν κόσμο...Σε κάποιες οι καλεσμένοι έφευγαν πριν τελειώσει η παρουσίαση, κάτι άξεστο κατά την ταπεινή μου άποψη.Υπήρξαν εκδηλώσεις με πολύ λιγότερο κόσμο αλλά με εξαιρετική ατμόσφαιρα, παρευρισκόμενοι που έθεταν ερωτήσεις, που κουβέντιαζαν με τον συγγραφέα κι άλλα παρόμοια. Αυτό που επιβεβαίωσα είναι ότι η ποσότητα δεν συνεπάγεται ποιότητα και το αντίστροφο.

 Με σεβασμό κι αγάπη προς όλους!

Με τη διευκρίνιση, ότι εκφράζω τις απόψεις μου χωρίς κανείς να είναι υποχρεωμένος να συμφωνήσει, με σεβασμό σε άλλες απόψεις.

Σοφία Δ. Αγραπίδη








Επίσκεψη στο Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού.

Ένας νέος χώρος πολιτισμού στην Αθήνα, είναι διαθέσιμος πλέον για το κοινό.  Πρόκειται για το  Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού που βρί...