Πέμπτη 5 Αυγούστου 2021

Φωτογραφικό ταξίδι στην Δυτική και Ανατολική Μάνη.

 Η Μάνη είναι ένας ιστορικός και ιδιαίτερος τόπος της Πελοποννήσου. Το πρώτο χαρακτηριστικό αιτιολογούν οι σελίδες της ιστορίας μας, οι μνήμες των αγώνων και των αγωνιστών όπως μεταλαμπαδεύονται από γενιά σε γενιά. Το δεύτερο χαρακτηριστικό αιτιολογείται από το φυσικό στοιχείο που παντρεύει την άγρια πέτρα με το απέραντο γαλάζιο του Μεσσηνιακού και το Λακωνικού κόλπου. Εκεί που ο μύθος συναντά την ιστορία και η ιστορία τη νέα εποχή, στις απάτητες κορυφές και στα λαγκάδια, στις ρεματιές που οι πελώριες καρυδιές αγγίζουν τον ουρανό. 

Στα μοναδικά πέτρινα εκκλησάκια με τον ιδιαίτερο τύπο καμπαναριών όπου το θρησκευτικό δέος σου μετατρέπει τις σκέψεις και τα όνειρα σε προσευχή. Στα σπίτια άλλα καλοδιατηρημένα κι άλλα ερείπια που κάθε τους γωνιά, κάθε τους πέτρα γράφει τα γεγονότα ενός και πλέον αιώνα..Τι συναισθήματα γεννιούνται όταν βλέπεις το οικόσημο - κυρίως με τον σταυρό και τα αρχικά του ονόματος του ιδιοκτήτη- και διαπιστώνεις πως εδώ ακούστηκαν βόλια του μεγάλου αγώνα μα κι όσων ακολούθησαν, έγιναν γάμοι και πανηγύρια όπου μαζεύονταν τα γύρω χωριά, έκλαψαν τους νεκρούς τους και τα μοιρολόγια έσκιζαν τη γη.



Η Μέσα Μάνη όπως ονομάζεται η Λακωνική πλευρά οριοθετείται από τον Ταΰγετο έως το ακρωτήριο Ταίναρο.  Είναι το μέρος της Μάνης όπου αγναντεύει προς τον Λακωνικό κόλπο. Η Έξω Μάνη όπως ονομάζουν την Μεσσηνιακή Μάνη (προσωπικά λατρεύω και τις δυο πλευρές) βλέπει στον Μεσσηνιακό κόλπο, είναι η Δυτική Μάνη, η πανέμορφη περιοχή της Καρδαμύλης. Τα επίθετα των Μανιατών της Λακωνικής Μάνης καταλήγουν σε -άκος και αυτών της Μεσσηνιακής σε -έας.

Το Ακρωτήριο Ταίναρο όπου πολύ κοντά του βρίσκεται ο Γερολιμένας αποτελεί το νοτιότερο άκρο της ηπειρωτικής Ελλάδας. Βόρειο όριό της είναι ο οικισμός Βέργα περί των νοτιοανατολικών προαστίων της Καλαμάτας.

 Στην Αρεόπολη και στο Γύθειο χτυπά ο παλμός των 200 Χρόνων και έτσι ο επισκέπτης δεν γίνεται να ξεχαστεί..







 











































































Καλή οικογένεια κι η ευθύνη μας για την κοινωνία.

Το παρόν κείμενο προέκυψε από τη διαπίστωση ότι μια κάκιστη νοοτροπία σχετικά με τον χαρακτηρισμό  "καλή οικογένεια"  που επικρατούσε στην Ελλάδα πριν δεκαετίες, δυστυχώς παραμένει ακόμη. Μεγάλωσα σε μια επαρχιακή πόλη με το άκουσμα "αυτή είναι καλή οικογένεια" και εννοούσαν την εύπορη οικογένεια κι ας ήταν εύπορη από αδικίες, παρανομίες, ατιμίες. Η έννοια "καλός" δεν  ορίζεται από την οικονομική κατάσταση του ανθρώπου αλλά από την πλούσια ψυχή σε αγνά συναισθήματα, από τον καλλιεργημένο πνευματικό ορίζοντα, από την ευγενική συμπεριφορά, από την αγάπη για τον συνάνθρωπο και το περιβάλλον, από οτιδήποτε αιτιολογεί τον σπουδαίο όρο "Άνθρωπος"! 

Πως είναι δυνατόν να ονομάζουμε καλή οικογένεια τους ανθρώπους που αυξήθηκαν τα εισοδήματά τους, που μεταφέρθηκαν σε ανώτερο οικονομικό επίπεδο επειδή εκμεταλλεύονταν τους συνανθρώπους που είχαν ανάγκη από το μεροκάματο κάποτε, στερώντας τους το πραγματικό αντίτιμο της εργασίας τους, στη σημερινή εποχή γιατί εκμεταλλεύονται ανθρώπους από άλλα μέρη της γης δίχως να είναι δηλωμένη η παρουσία τους στο κράτος, δίχως να έχουν προβεί σε υγειονομικό έλεγχο, δίχως να ζουν σε ανθρώπινες συνθήκες με αποτέλεσμα ο τρόπος διαβίωσής τους να προβληματίζουν τους ίδιους και τον κοινωνικό περίγυρο. Πως είναι δυνατόν να αποτελούν καλούς ανθρώπους αυτοί οι οποίοι με τις γνωστές καλλιέργειες.....πολύ γνωστές στην Ηλεία.. αποκτούν περιουσία αλλά ταυτόχρονα συνδράμουν στην καταστροφή πολλών ανθρώπων πολλών άλλων οικογενειών λόγω των ουσιών κλπ.

 Όσο για τη μαγκιά των νεόπλουτων ο οποίος δεν πλήρωσε σχεδόν ποτέ τη φορολογία του γιατί πάντα έβρισκε άκρες....αλλά έφτιαξε μοντέρνο σπίτι, αγόρασε χωράφια, πήρε ακριβό αυτοκίνητο, τι να πει ένας λογικός άνθρωπος;Σίγουρα δεν θα τους κατατάξει στην "καλή οικογένεια". Δυστυχώς όμως κυρίως στα μικρά μέρη το αγκάθι της " καλής οικογένειας" θέλει πολλή δουλειά για να ξεριζωθεί, όταν ακόμη και οι εκπρόσωποι του Θεού έτσι διαχωρίζουν το πλήρωμα της εκκλησίας (κάτι εκτός της ζωής του Χριστού). Είναι τραγικό στη σημερινή εποχή να μην ξεχωρίζουμε το καλό (αγαθό κατά τους αρχαίους) με το κακό, το τίμιο με το ανέντιμο, το ηθικό με το ανήθικο. Παρατηρώντας πολλά ζευγάρια να μεγαλώνουν κι όχι να διαπαιδαγωγούν τα παιδιά τους, σκέφτομαι πόσο δύσκολο είναι ν' αλλάξουμε ρότα προς το καλύτερο ως κοινωνία. Η έλλειψη, αληθινά καλών οικογενειών, αυτών δηλαδή που αξιοποιούν τις δυνατότητες, τα δώρα της λέξης "παιδεία" γίνεται αισθητή όταν βλέπεις μικρά παιδιά να τριγυρνούν στους δρόμους, να προκαλούν το ενδιαφέρον με φωνές, βίαιες κινήσεις και κάθε είδους συμπεριφορών που μόνο την ομορφιά της παιδικής ή της νεανικής ηλικίας δεν παρουσιάζουν. 

Η τραγική αυτή διαπίστωση επιβεβαιώνεται με την δήθεν εξυπνάδα της  βλασφημίας που κατ΄εμέ αποτελεί μια ένδειξη ανοησίας αφού αναφέρεσαι σε πρόσωπα που δεν είδες κι αν δεν πιστεύεις τότε γιατί  ν' ασχολείσαι έστω κι αρνητικά, με την ανοησία της  ανυπακοής στους νόμους σχετικά με την ασφάλειά μας όπως η χρήση της ζώνης ασφαλείας, το κράνος, την πορεία μας από την ορθή κατεύθυνση του δρόμου κι όχι ανάποδα πατώντας τέρμα τα γκάζια (έτσι τα ονομάζουν)  κλπ. Χαρακτηριστικά "καλών" οικογενειών επίσης είναι να πετάμε τα μπουκαλάκια του νερού και τα ποτηράκια του καφέ έξω απ΄ το παράθυρο του ακριβού τέσσερα επί τέσσερα που το κυκλοφορούμε και νομίζουμε πως είμαστε πάνω απ' όλους - ηγήτορες, να δείχνουμε κάθε λεπτό την ασέβεια στο περιβάλλον, να κλωτσάμε γάτες, να χτυπάμε σκυλάκια και να τ' αφήνουμε αβοήθητα αλλά να βγάζουμε στο καφενείο ή στην ψησταριά απ' την τσέπη τη δεσμίδα με τα χαρτονομίσματα.Υπάρχουν κι άλλα χαρακτηριστικά όπως της παρουσίας στην εκκλησία για να δείξουμε τα νέα μας ενδύματα και υποδήματα, να ρίξουμε χαρτονόμισμα στον δίσκο για να μας δουν, να μην σεβόμαστε θρησκευτικά και ιστορικά γεγονότα. 

Κι έρχομαι σ' ένα πολύ σοβαρό θέμα αυτό που αποδεικνύει την παντελή έλλειψη παιδείας και είναι η άγνοια του όρου "αγάπη". Όταν τα παιδιά αναπτύσσονται ως χαρακτήρες ακούγοντας πως το να αγαπάς το κορίτσι σημαίνει ότι το έχεις "ερωμένη" που μπορείς να κάνεις το σώμα και την ψυχή της ότι θέλεις, πως τις γυναίκες τις διατάζουμε, τις έχουμε για τις δουλειές, αν μας φέρουν αντίρρηση τους ρίχνουμε και καμιά, πως θα γίνουν καλοί άνθρωποι; Μα αγάπη σημαίνει φροντίζω - νοιάζομαι και δεν εξαρτάται από τα υλικά αγαθά αλλά από τους λειμώνες της ψυχής! Έτσι λοιπόν πριν αρχίσουμε να επαινούμε τις οικογένειες εννοώντας τα άτομα που τις αποτελούν, κρίνοντας από τον επίγειο πλούτο της ματαιοδοξίας "αυτοί έχουν τόσα στρέμματα καλλιέργειες, έχουν ακριβά αυτοκίνητα,έχουν διαμερίσματα στην Αθήνα, έχουν σκάφος, έχουν κι έχουν..", ας  προσπαθήσουμε να διαπιστώσουμε αν έχουν ανθρωπισμό, αν έχουν ευγένεια, αν έχουν σεβασμό στον συνάνθρωπο, στο περιβάλλον, αν διαπαιδαγωγούν τα παιδιά τους δίχως έπαρση και φαίνεσθαι. 

Καλές οικογένειες με την αληθινή έννοια εύχομαι να αποτελούμε ή να αποτελέσουμε όλοι βοηθώντας έτσι την κοινωνία για καλύτερες μέρες, μειώνοντας την εγκληματικότητα, συνθλίβοντας το εγώ και όλα όσα γεννά.


Κλείνω με τα λόγια του μεγάλου Νίκου Καζαντζάκη

"Ν' αγαπάς την ευθύνη, να λες εγώ, εγώ μονάχος μου θα σώσω τον κόσμο.
Αν χαθεί εγώ θα φταίω".

Με σεβασμό


Πέμπτη 8 Ιουλίου 2021

Συνεχίζοντας την ξενάγηση στην "Γειτονιά των Θεών".

Η ξενάγηση στην λατρεμένη Πλάκα συνεχίζεται ανάμεσα σε οδούς και κτίρια που άφησαν το αποτύπωμά τους στο πέρασμα των χρόνων.

Ποιος είναι αυτός που δεν έχει περπατήσει στην οδό Κυδαθηναίων; 

Αυτός ο δρόμος είναι ένας από τους κεντρικούς δρόμους της συνοικίας  που αποτελεί είσοδο από την πλευρά της περιοχής του Συντάγματος, αφού ξεκινάει από τις οδούς Νίκης και Φιλελλήνων, πλησίον της Αγγλικανικής εκκλησίας και καταλήγει στην άλλη γνωστή οδό της Αδριανού. Το χαρακτηριστικό της οδού είναι το λιθόστρωτο ύφος.

Η βυζαντινή εκκλησία της γειτονιάς του Αλίκοκκου η Μεταμόρφωση του Σωτήρος, η πλατεία της Φιλομούσου Εταιρίας, το Σινέ Παρί, το νυκτερινό κέντρο Ζουμ, η ταβέρνα τα "Μπακαλιαράκια του Δαμίγου" , το πρώην (1890) γαλακτοπωλείο και νυν καφέ- εστιατόριο Λατίφης αποτελούν κάποια από τα σημεία αναφοράς της οδού, τα οποία χιλιάδες τουρίστες απ' όλο τον κόσμο επισκέπτονται κάθε χρόνο αλλά και για εμάς που ζούμε στην Αθήνα αποτελεί μια πανέμορφη διέξοδο (εννοείται πως αναφέρομαι στην εποχή πριν την έλευση του ιού). 


Περπατώντας στην Κυδαθηναίων εκτός των πολύ γνωστών της σημείων,όπως και σε όλη την Πλάκα υπάρχουν ιστορικά κτίρια που έχουν διασωθεί και συντηρηθεί. Ένα από αυτά είναι του Φιλικού, διερμηνέα, διπλωματικός Ιωάννη Παπαρρηγόπουλου (στον αριθμό 27) που κάποτε ήταν ένα οικοδομικό τετράγωνο (Κυδαθηναίων,Δαιδάλου,Χρυσοστόμου,Αγγέλου Γέροντα) όπου εκεί βρίσκονταν οι  κατοικίες του Αγγέλου Γέροντα, του Κάλκου και του Μπαρμπάνου εκ των πρώτων οικιστών της νέας πλέον Αθήνας.Στα σπίτια αυτά είχαν φιλοξενηθεί εξέχουσες ξένες προσωπικότητες της εποχής.

Σχεδόν απέναντι από την Αγία Σωτήρα όπως ονομάζονται ακόμη και σήμερα οι ναοί της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος, είναι η οικία (στον αριθμό 9) που έζησε για μια περίοδο ο γνωστός μας πολιτικός Κωνσταντίνος Τσάτσος.Για την ακρίβεια η οικία ανήκε στον σύζυγό του Ιωάννα Σεφερειάδη που ήταν αδελφή του ποιητή Γιώργου Σεφέρη. Στον αναφερόμενο δρόμο είχε εγκατασταθεί η πρώτη Πρεσβεία της Αγγλίας.


Συνεχίζοντας τον περίπατό μας, φτάνουμε εκεί που ανταμώνονται οι οδοί Αδριανού και Θέσπιδος κάπου στο τέλος της Κυδαθηναίων. Είναι το σημείο όπου γεννήθηκε ο ποιητής μας Γεώργιος Δροσίνης, ένα δίπατο κτίριο όπου οι αναμνήσεις του από τα δρώμενα της αποκριάς και των εορτών είναι καταγεγραμμένα και θα αναφερθώ σε άλλο αφιέρωμα για το κάθε κτίριο ξεχωριστά.

Στην γωνία των οδών Κέκροπος και Θουκυδίδου βρίσκεται η οικία που διέμενε ο Φίνλευ.

Στη συμβολή των δρόμων Θουκυδίδου και Νικοδήμου είναι το σχολείο που ίδρυσε ο Αμερικανός Ιεραπόστολος Ιωάννης Χιλλ.




Το Αρχοντικό Χατζόπουλου, Το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας στην Θουκυδίδου 13 κι άλλα μοναδικά στην αρχιτεκτονική κτίρια είναι που κοσμούν την συνοικία.

Στο Ριζόκαστρο, στις οδούς Θόλου και Πρυτανείου το σπίτι των αρχιτεκτόνων Κλεάνθη και Σάουμπερτ φέρει τεράστιο ιστορικό και πολιτιστικό φορτίο αφού αποτέλεσε το πρώτο , το παλιό Πανεπιστήμιο.

Περπατώντας στην Πλάκα δεν μπορούμε να απαξιώσουμε τις εκκλησίες, μικρούς και μεγάλους  ναούς. Είναι ένα θέμα που αποτελεί ξεχωριστή αναφορά. 

Αγία Αικατερίνη, Μετόχι του Πανάγιου Τάφου, Άγιος Νικόλαος Ραγκαβάς, Παναγία η Χρυσοσπηλιώτισσα, η Γρηγορούσα, ο Άγιος Συμεών των Αναφαίων, ο Άγιος Γεώργιος του Βράχου κι άλλες πολλές ακόμα οι οποίες συνδέονται μαζί μας από τις περιγραφές των προγόνων μας, από μια βόλτα, από μια κατάθεση ψυχής, από ένα τάμα, από ένα θαύμα...


Στην οδό Αδριανού  το σπίτι της Αγίας Φιλοθέης όπως είναι γνωστό  το τελευταίο σωζόμενο κονάκι στην Αθήνα, κτίριο του 18ου, είναι από μόνο του ένας χρυσός τόμος της ιστορίας μας.Στη συνέχεια το  74ο Δημοτικό Σχολείο της Αθήνας "Βασίλειος Καμπάνης" όπου λειτουργεί από το 1876 στη γωνία που δημιουργούν οι οδοί Αδριανού και Φλέσσα.Ο εκπαιδευτικός με την σπουδαία φώτιση υπηρέτησε εκεί από το 1876 έως το 1942.

Στην Αδριανού τα ισόγεια από τα περισσότερα κτίρια είναι τουριστικά μαγαζιά, είναι ο πρώτος δρόμος που συνήθως περιηγούνται οι επισκέπτες της πόλης.

Σε οικίες της Πλάκας έχουν γυριστεί πολλές ταινίες όπως τη δεκαετία του '50 «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα» στην οδό Τριπόδων.



Η περιοχή της Πλάκας διαθέτει επίσης πάρα πολύ αξιόλογα μουσεία όπως το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο στην οδό Κυδαθηναίων, το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης στην οδό Τριπόδων, το Μουσείο Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών (πρώτο Πανεπιστήμιο), το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη» στην ομώνυμη οδό,Άνθρωποι & Εργαλεία / Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού στην οδό Πανός, το Λουτρό των Αέρηδων - Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού στην οδό Κυρρήστου, το Museum of Greek Children’s Art στην οδό Κόδρου, το Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων στην οδό Διογένους,Διοίκηση /Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού. Administration offices/Museum of Modern Greek Culture στην οδό Θέσπιδος, το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδας στην οδό Νίκης. Υπάρχουν και κάποια ακόμη που είναι κλειστά.Όμως κι αυτό το θέμα αποτελεί ένα ξεχωριστό οδοιπορικό..


Η εξαιρετική συλλογή μουσικών οργάνων του Φοίβου Ανωγειανάκη που ο ίδιος δώρισε στο Κράτος το 1978 στάθηκε η αφορμή για την ίδρυση του Μουσείου Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων στην οδό Διογένους 1 -3.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν εκτός όλων των άλλων και οι θεατρικές αίθουσες που βρίσκονται στην αγαπημένη συνοικία.


Επίσης οι αναμνήσεις τρέχουν περνώντας από το οίκημα της μπουάτ "ΑΠΑΝΕΜΙΑ" κι άλλων χώρων ψυχαγωγίας με μια ποιότητα αξέχαστη.

Κυδαθηναίων, Αδριανού, Τριπόδων, Λυσικράτους, Σέλλευ, Θρασύλλου, Κυρρήστου, Ναυάρχουν Νικοδήμου,Θεωρίας, Αγ.Νικολάου Ραγκαβά, Ερεχθέως, Μνησικλέους,Επιχάρμου,Κλεψύδρας κάποια απ' τα γραφικά δρομάκια..











































Ευχόμενη καλό καλοκαίρι έστω και μέσα από τις δυσκολίες της εποχής....θα ήταν όμορφο εκτός των γραφικών χώρων για καφέ και φαγητό στην γειτονιά των θεών..να γνωρίζουμε στους περιπάτους μας κάποια πράγματα για όσα βλέπουμε. Μπορούμε να προετοιμάζουμε τη βόλτα μας αλλά με τη δυνατότητα του διαδικτύου κάθε ώρα έχουμε τις πληροφορίες  που θέλουμε..Είναι κρίμα οικογένεια Γάλλων να στέκονται στο Παλιό Πανεπιστήμιο και να διαβάζουν την ιστορία του, σε αντίθεση με Έλληνες που απλά φωτογραφίζονται δίχως να γνωρίζουν που βρίσκονται...

Βέβαια υπάρχουν και οι Έλληνες γονείς, νονοί ή κηδεμόνες που θυσιάζουν τον χρόνο τους για να ξεναγούν και να μεταλαμπαδεύουν τις γνώσεις στα παιδιά.



Επίσκεψη στο Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού.

Ένας νέος χώρος πολιτισμού στην Αθήνα, είναι διαθέσιμος πλέον για το κοινό.  Πρόκειται για το  Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού που βρί...